برند سازی در اینستاگرام کار چنان ساده ای به نظر نمی رسد چون برخی از برندهای فعال در اینستاگرام اکنون به غول هایی تبدیل شده اند و اگر نگاهی به پروفایل آنها بیندازید با یک پیج با چند تصویر، تعدادی دنبال کننده مواجهه می شوید که حتی هیچ آپدیتی در طول چند ماه گذشته در آنها انجام نشده است.

برای توسعه و گسترش هر کسب و کاری در اینستاگرام، ترکیب اینستاگرام با استراتژی ها و متدهای برندینگ و بازاریابی در آن ، امری ضروری است.

همانگونه که پیشتر ذکر شد فرایند برند سازی در اینستاگرام کار ساده ای نیست زیرا جلب کردن حس اعتماد ، تعامل و توجه کاربران اینستاگرام کار چندان آسانی به نظر نمی رسد. طبق کشفی که سایت eMarketer در این مورد داشته تقریبا کمتر از 50 درصد برندهای فعال در اینستاگرام دارای فعالیت مفید هستند.

اینستاگرام امروزه با داشتن حدود یک میلیارد کاربر فعال از سرتاسر جهان، بهترین مکان برای دیده شدن است. برند سازی در این شبکه اجتماعی با خیل عظیم کاربران می تواند خیلی با اهمیت باشد. اپلیکیشنی که این روزها عمده ی صاحبان کسب و کارهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در هر سطح و طیفی به منظور معرفی و فروش محصولات خود از آن استفاده می کنند. چنانچه شما نیز با قصد داشتن رقابت آنلاین، یا اهداف تجاری خاص مانند برندسازی در اینستاگرام در این شبکه اجتماعی فعالیت دارید ادامه مطلب را همراهی کنید.

به منظور برند سازی در اینستاگرام باید سه مرحله اساسی طی شود:

  1. اول اینکه باید نوع محصول یا خدمات ارائه شده خود را به طور دقیق مشخص نمایید.
  2. روی ارزش آفرینی یا ارزش افزوده خود نسبت به رقبا تمرکز کنید.
  3. به طور کامل پرسونای مخاطب را تشریح نمایید. (برای مثال مشتریان هدف شما بیشتر در کدام یک از رسانه ها حضور پر رنگتری دارند، تصمیمات مشتریان بالقوه شما چه چیزی هست، محصول یا خدمت ارائه شده شما برای کدام دسته از مشتریان و در کدام منطقه جغرافیایی مفید و مناسب خواهد بود. شما باید به شکل دقیقی موارد برجسته در مشتریانتان را شناسایی کنید.)

اصلا چرا باید در اینستاگرام شروع به برند سازی کنیم؟

همانگونه که مطلعید در زمانی نه چندان دور هر شخصی با داشتن هر سطح علمی و مالی قادر به تولید یا فروش محصول بود. بعدها با زیاد شدن دست در امر تولید و افزایش میزان تولید کننده ها ، توزیع داخلی و خارجی محصولات تولید شده در مرکز توجه قرار گرفت، در مرحله بعدی این تبلیغات گسترده بود که به عنوان یک نیاز مطرح شد.

مقاله پیشنهادی : تبلیغات در پیج های اینستاگرام چیست و تعرفه تبلیغات چگونه است؟

برندسازی که امروزه بسیاری از کسب و کارها آن را در مرکز توجه قرار داده اند مرحله ی چهارم از این روند است. برند بودن محصول خریداری شده برای مصرف کنندگان با اهمیت شده و محصولی انتخاب و خرید می کنند که برند باشد. برند سازی در اینستاگرام به عنوان موضوعی که قادر است هزینه های برند سازی و سرعت محبوبیت برند را به مثابه یک کاتالیزور کسب و کار افزایش دهد مطرح است.

نکات مهم درباره برندینگ در سال 2020

  • داشتن مطالعه در سطح علمی و کسب اطلاعات از تبلیغات که شامل چندین مرحله است.
  • در نظر گرفتن نقطه اوج حضور در زمان و مکان دیجیتالی و فیزیکی.
  • بحث هایی حول کمپین های تبلیغاتی یا به عبارتی استفاده کردن از چندین رسانه و حضور در آنها حائز اهمیت است.
  • محتوای مناسب برای هر کدام از رسانه ها باید طبق ایده پردازی انجام شده پیش برود.
  • نوع Call To Action یا اطلاعات تماس، و اقدامات انجام گرفته توسط مشتریان بالقوه در امر برندینگ با فروش محصول یا خدمت تفاوت دارد.
  • این نکته که تا چه میزان مخاطب با درون محتوای تبلیغاتی ارتباط گرفته و چه اندازه هدف کمپین تبلیغاتی را درک می کند مهم است.
  • سعی کنید در تلاطم پیش آمدها و رویدادهای مختلف، پایگاه اصلی خود را به شکل مستقل از هر ابزار دیگری، تحت مرکزیت سایت و اپلیکیشن قرار بدهید.
  • در گفتار و عمل خود صداقت پیشه کنید.
  • برای سریع تر نتیجه گرفتن مشتری به او کمک کنید.

چگونه در اینستاگرام برند سازی کنیم؟

همانگونه که می دانید اینستاگرام شبکه ای تصویر محور است و مبتنی بر عکس و ویدیو، به بیانی دید بصری ارائه می گردد. در حال حاضر تصویر برند شما در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. کاربران تعاملی فعال در این شبکه ها اکثرا تمایل به عمل دارند.

پیاده سازی چهار مرحله زیر در امر برندسازی در اینستاگرام باید بدرستی صورت گیرد :

  • ایجاد تصویر و دید بصری در کنار سبک پایدار.
  • از همان ابتدای کار رنگ سازمانی خود را مشخص کرده و همواره آن را در پست های خود بکار ببرید.
  • چنانچه از فیلترهای اینستاگرام استفاده کردید سعی کنید مشابه آن را در پست های بعدی خود استفاده نمایید.
  • با انتخاب کردن تصاویر گویا در متن آن را پر ننمایید.

هویت بصری که در اینستاگرام برای برند خود در نظر می گیرید باید به شکلی سریع بوسیله مخاطبانتان شناسایی شود. پیج های برندهای مطرح دنیا را پیگیری کنید، تا ببینید چگونه برای اینکه متمایز دیده شوند پست های خود را به شکلی ماهرانه انتشار می دهند. سعی کنید از برندهای بزرگ درس بگیرید.

شما با تولید محتوای هدفمند و خلاقانه می توانید بیش از پیش محصولاتتان را در بازار خود به محصولی تاپ تبدیل نمایید. با این حال در آغاز فرایند برندسازی در اینستاگرام برای کسب هویت بصری برند مربوط به محتوا، نیازمند زمان بیشتری خواهد بود.

ولی با گذشت زمان و تدریجا شما نیز خواهید توانست به راحتی و با استفاده از اندوخته های قبلی و تجربیات بدست آمده خود از به اشتراک گذاشتن پست های متفاوت در اینستاگرام بهره مند شوید. به بیانی با مشخص شدن و پیدا کردن شناخت نسبت به استراتژی تولید محتوای خود و ترکیب و تلفیق آن با ایده های خلاقانه پست هایی متفاوت به اشتراک خواهید گذاشت.

بحث دیگر در این زمینه بحث مربوط به تولید محتوای مخاطب به صورت پست، کامنت و لایک است که با آنها شما به نحوه برداشت مخاطب از هویت بصری برند خود مطلع می شوید. از مشتریانتان بخواهید در مورد برند شما صحبت کنند، با برگزار کردن کمپین های تبلیغاتی برند خود را مطرح تر نمایید.

به منظور برند سازی در اینستاگرام از متخصان در این حوزه کمک بگیرید.

وجود افراد ماهر و فعال در عرصه برند سازی نشانگر اهمیت موضوع برندسازی در اینستاگرام است. چنانچه به دلیل نداشتن تجربه نمی توانید در آغاز کار همانند برندهای مطرح در این حوزه فعالیت نمایید، بهتر است از مشاوران و متخصصان در این امر کمک بگیرید.

مراحل مهم برای برند سازی در اینستاگرام

1. تعیین اهداف تجاری در اینستاگرام

بدیهی است که داشتن اهداف معین و مشخص برای طی کردن هر مسیری باعث جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی، سرمایه انسانی، منابع مالی و فرصت ها خواهد شد. بنابراین سعی کنید قبل از اقدام به اشتراک گذاری حتی یک عکس در پیج تجاری خود، دلایل خود را برای تعیین اهداف و فعالیت در اینستاگرام مشخص نمایید

آیا هدف افزایش فروش است؟

هدف برند سازی است؟

دقیقا با حضور در اینستاگرام چه چیزی را می خواهید به دست آورید؟

دنبال افزایش مشتری برای کسب و کار خود هستید؟

می خواهید از طریق اینستاگرام نفوذ و تاثیر خود را افزایش دهید؟

هدفتان درک بهتر نیاز و علایق مشتریانتان است؟

خواهان دریافت بازخورد مشتریان نسبت به محصول یا خدمت ارائه شده خود هستید؟

می خواهید بن تخفیف یا فروش به صورت ویژه برگزار نمایید؟

و …

2. سبکی متفاوت و متناسب با شخصیت و برند خود ایجاد نمایید.

ایجاد ساختار محتوایی برای بدست آوردن موفقیت در برند سازی در اینستاگرام بسیار مهم است. که در آغاز کار می تواند باعث معرفی کسب و کار، محصول و خدمت شما شود. سبکی متمایز و متفاوت که با مشاهده نوع پست بتوان تشخیص داد که متعلق به کدام برند است. با داشتن و پیروی از رویکرد اختصاصی برای کسب و کار خودتان می توانید بیتشر دیده شوید. محتوای شما نباید به شکل پراکنده و برای همه کاربران اینستاگرام تولید شود. می توانید با کسب شناخت و بررسی کردن پرسونای مخاطب به شکلی دقیق و تعیین شده تولید محتوای خود را در یک راستا هدایت نمایید.

سعی کنید از مواردی مانند گیمیفیکیشن، معرفی بزرگان حوزه مربوطه، بازار خودتان و موضوعاتی از این قبیل تولید محتوا نمایید. این امر برای بهتر دیده شدن شما در میان رقبا کمک کننده خواهد بود. برای ایده گرفتن و پیدا کردن ایده های متناسب با سبک برند مختص خود از برندهای ایرانی و خارجی بهره مند شوید. پیروی از یک سبک بخصوص با استراتژی مشخص تاثیر بسزایی در تصویر سازی هویت برند شما خواهد داشت.

3. الگوی مختص کسب و کار خود را اشاعه دهید

طرز آغاز صحبت، نحوه مخاطب قرار دادن فالوورها، چگونگی بیان موضوعات و نحوه خاتمه دادن به آن، گرافیک، لوگو و هر تم دیگری می تواند در ترویج الگوی مختص کسب و کار شما در کنار شعار تبلیغاتیان موثر واقع شود. جزئیات در برندسازی اینستاگرام بسیار حائز اهمیت هستند. به همین دلیل سعی کنید وقت کافی برای طراحی لوگوی مناسب و تم و شعار تبلیغاتی خود در نظر بگیرید.

4. تولید محتوای با کیفیت بالا با هدف برندسازی در اینستاگرام

داشتن یک برنامه محتوایی، از اصول و رموز موفقیت کسب و کارهای اینستاگرامی است. حداقل اشتراک گذاری یک پست روزانه به صورت مستمر و منظم را در دستور کار خود قرار دهید. در شروع فعالیت، هدف عمده شناساندن خدمات و محصولات است. پس برای نیل به این مقصود، پست های ویدیویی و تصویری با کیفیت بالایی را برای مخاطبان خود ادائه دهید.

تولید محتوای شما بایستی در راستای هدفی که از فعالیت در اینستاگرام دارید باشد. هر میزان که مخاطب عرصه فعالیتی و خدمتی شما را بتواند سریع تر و با وضوح بیشتر درک کند، به همان میزان موفقیت های شما نیز چشمگیرتر خواهد بود. درگیر ساختن مخاطب نسبت به برند تجاری و شخصی شما، دلیل اصرار بر تولید محتوایی مناسب و درخور است.

جدول برنامه ریزی محتوای هفتگی و ماهانه می تواند بهترین روش باشد. برای اینکه بتوانید در امر تولید محتوا حرفه ای عمل کنید بایستی حداقل به مدت یک هفته الی 10 روز تولید محتوا نمایید. محتواها را سعی کنید با استفاده از ربات اینستاگرام در زمان های معین اشتراک گذاری نمایید.

5. با مخاطبان خود در ارتباط باشید

لایو می تواند به عنوان یک تریبون عالی در فرایند برندساری شما تاثیر گذار باشد. یکی از اصول مهم در شکل گیری شخصیت برند، برقراری ارتباط رو در رو با مخاطب است. با استفاده از ابزاری مانند لایو شما می توانید در قالب یک پکیج شکیل و جذاب پیام خود را به مخاطبانتان منتقل کنید.

 سعی کنید برای ترویج بیشتر برند خود از پیج های بزرگ و پر مخاطب غافل نشوید. چون این گروهها مخاطبان زیادی دارند و افراد نیز علاقه زیادی برای پیوستن به یک گروه با علایق و باورهای مشترک این چنینی نشان می دهند.

6. هشتگ گذاری به صورت حرفه ای را هرگز فراموش نکنید!

مقاله پیشنهادی : هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

هشتگ ها می توانند در جذب فالوور و توسعه برندینگ شما تاثیر شگرفی داشته باشند. برای یک پست شما مجازید از 30 تا 60 هشتگ استفاده کنید. ولی بهتر است در این کار زیاده روی نکرده و بین 5 تا 8 هشتگ برای هر پست استفاده نمایید.

داشتن هشتگ اختصاصی از بدو شروع فعالیت، به متمایز دیده شدن برند تجاری و شخصی شما منجر خواهد شد. می توانید برای برند، اسلوگان و کمپین خود یک هشتگ اختصاصی تعیین کنید.

می توانید از هشتگ ها به صورت خلاقانه استفاده کنید به عنوان مثال برای هر پست در طول هفته مجموعا 7 هشتگ اختصاصی ایجاد نمایید که متناسب با محتوای پست ها از آنها استفاده شود. هشتگ های مختص برند خود را فالو کرده تا متوجه شوید که هشتگ های اختصاصی برند شما چه اندازه در اشتراک گذاری پست ها استفاده شده اند. در متن بیوی پیج تان نیز به هشتگ اختصاصی برند خود حتما اشاره داشته باشید.

از هشتگ های مرتبط با کسب و کار خود استفاده نمایید. ارتباط میان هشتگ و محتوای پست خود را رعایت کنید. سعی کنید پست هایی را دنبال کنید که دارای هماهنگی با سبک و زبان برند شما باشد. از هشتگ های محبوب در زیر پست های خود استفاده کنید.

بجای معرفی پیج های معروف در بکاربردن رباتها از هشتگ ها استفاده کنید. این نوع پست ها را فالو کرده و با سعی در جلب توجه آنها به معرفی یکدیگر بپردازید و یک پست اختصاصی برای آنها به صورت دایمی در نظر بگیرید این کار در اصطلاح شات اوت کردن نامیده می شود.

7. ایجاد حس خوب برند با درگیر کردن حس مخاطبان

از رویدادها و اتفاقات خاص که در یک برهه زمانی و به نفع عموم برگزار می گردد حمایت کنید. برای تبدیل شدن به یک برند چهره و شاخص بایستی در حال حاضر پارامترهای زیادی را مورد توجه قرار دهید. پست هایی جذاب و الهام بخش برای مخاطبانتان فارغ از هدف فروش یا برندینگ در هر هفته منتشر کنید.

چنانچه مخاطبان شما را طیف عموم بازدیدکنندگان را شامل می شود، پست های سرگرم کننده و فان را فراموش نکنید. در اکثر موارد برای فعالیت تجاری در اینستاگرام شما بیشتر نیازمند خلاقیت هستید تا صرف هزینه های هنگفت برای تبلیغات. سعی کنید پست های شما حامل پیامهایی با حس خوب باشند.

انتشار محتوای جذاب، در واقع لازمه برندسازی موفق است. اینفلوئنسرها و نقش موثر آنها در برندسازی را به هیچ وجه فراموش نکنید. اگر بتوانید اینفلوئنسر خاصی را به ساختن کلیپی مرتبط با برند خود و داشتن اشاره غیر مستقیم در راستای هدف برند خود ترغیب نمایید می تواند به این طریق تاثیر بسزایی روی دنبال کنندگانش به نفع شما داشته باشد. شما می توانید با پرداخت مبلغی به این گونه افراد از آنها درخواست کنید تا برند تجاری یا شخصی شما را مورد حمایت خود قرار دهند. این راه می تواند دسترسی شما به حجم بالایی از مخاطب را تسریع نماید.

8. استفاده کردن از رسانه های چاپی و مجلات

شما می توانید در راستای دستیابی به اهداف خود از رسانه های چاپی و مجله های مرتبط نیز استفاده کنید. بکار بردن QR کد بهترین روش برای اینگونه آیتم هاست. (مثل کارت ویزیت هایی با شکل مربع)

در هنگام شرکت در نمایشگاهها یا همایش های مرتبط با کسب و کار و برند خود می توانید بیزنس کارتتان را به مخاطبان احتمالی داده تا از این طریق و با استفاده از کیو آر کد به راحتی بتوانند به پیج شما دسترسی پیدا کنند. بکاربردن خلاقانه ابزارهای مختلف و ترکیب آنها با رسانه های آنلاین می تواند تاثیر زیادی در فرایند گسترش و توسعه کسب و کار شما داشته باشد.

 9. متن بیوی حرفه ای داشته باشید

مقاله پیشنهادی : چگونه بیو اینستاگرام جذابی و تاثیر گذاری بنویسیم؟

اینستاگرام فقط قابلیت گذاشتن یک لینک را داراست. پس به خوبی از این فرصت استفاده کرده و لینک صفحه ورودی سایت را قرار دهید که بتواند به شکل موثری توضیحات مفید ارائه داده و در قالب یک تیزر تبلیغاتی مناسب فرایند فعالیت برند تجاری و شخصی شما را نمایش دهد.

سعی نمایید در متن بیوی خود به نام های اختصاصی محصول و خدمت خود اشاره کنید. در قالب یک عبارت تاثیر گذار کسب و کار خود را با پرفروش ترین محصولتان تلفیق نمایید. مخاطبان را ترغیب به دریافت کاتالوگ تخفیف با مراجعه به این لینک کنید.

هم چنین شما می توانید لینک محتواهایی که در وب سایت خود نشر می دهید را در زیر هر پست در اینستاگرام قرار دهید. اما باید بدانید که این لینک ها قابلیت کلیک خوردن ندارند، و بایستی کپی شده و در مرورگر سرچ شوند.

10. نباید از تست و امتحان کردن ایده های خلاقانه به منظور برندسازی هراس داشته باشید!

به تدریج و در آپدیت های جدید اینستاگرام ابزارهای سنجشی متعددی به این اپلیکیشن افزوده شده است. که شما را قادر می سازند تا با بکارگیری آنها نرخ تبدیل و فعالیت فالوورهایتان را مشاهده کنید.

شما نباید به دنبال روش ها و ایده های اجرا شده از قبل باشید این تلاش به احتمال زیاد بیهوده خواهد بود، چون احتمال اینکه یک ایده مشخص بتواند برای همه برندها در هرجای دنبا مفید و تاثیرگذار باشد خیلی زیاد نیست. پس نباید در این عرصه پیرو و دنباله رو سایر برندها باشید

در واقع می توان گفت که برند چیزی مشابه با شخصیت هر فرد است. اشخاصی می توانند رهبری موفقی داشته باشند که قادر به خلق ویژگی ها و عادات متمایزی شوند. حتی اگر تمام کتاب ها و دوره های آموزشی برندینگ و مارکتینگ را از حفظ باشید تا موقعی که در راستای عملکرد بازاریابی اینترنتی اقدامی انجام ندهید قطعا هیچ نتیجه ای عاید شما نخواهد شد. در ابتدای امر در مسیر برند سازی شما اجازه آزمون و خطا دارید و می توانید ایده های مختلفی را تست نمایید. ولی وقتی که کسب و کارتان تا حدودی معرفی شد و توانست مخاطبان زیادی جذب کند، جایی برای ریسک وجود ندارد.

شما بایستی با انجام برنامه ریزی پیش از موعد کمپین در یک بازه زمانی کوتاه، به بررسی و سنجش بازخوردهای افراد و رسانه های مختلف بپردازید. و آنها را تحلیل کرده و از نتایج بدست آمده و بازدهی کمپین های تبلیغاتی اینستاگرام به بهترین نحو و در راستای اهداف خود استفاده نمایید.