الگوریتم اینستاگرام و شناخت قوانین مرتبط با آن در سال 2020 می تواند به عنوان یک قدم رو به جلو برای کاربران و فعالان این شبکه اجتماعی تلقی شود. اخیرا شواهد ، حکایت از این دارد که بسیاری از فعالین اینستاگرام با ریزش میزان درگیری کاربران و به اصطلاحی با engagement مواجهه شده اند و علل مختلفی را موثر در ایجاد این موضوع بخصوص کاهش یافتن کیفیت محتواها مطرح کرده اند. اما آیا تغییرات ایجاد شده فقط مربوط به چند وقت اخیر است یا خیر؟

موضوع اصلی (که اغلب ، همیشگی هم بوده است) در واقع مربوط به رفتار سینوسی کاربران اینستاگرام است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در الگوریتم اینستاگرام به وجود می آید و طی این سالها اکثرا این وضعیت بوده که در آن ، برخی اوقات اوضاع مطلوب بوده و در برخی اوقات نیز شاهد افت درگیری ها مانند کاهش لایک ها، فالو و کامنت ها و … بوده ایم.

الگوریتم جدید اینستاگرام 2020

ابتدا به بررسی قوانین پیشین حاکم بر اینستاگرام می پردازیم و اینکه آیا این قوانین هم چنان دارای کارایی لازم هستند یا نه.

فالو در مقابل فالو (فالو آنفالو)

یکی از روشهای پیشین استفاده شده در اینستاگرام روش فالو آنفالو بود. البته منظور این نیست که این روش دیگر استفاده نمی شود، بلکه اکنون هم استفاده از این روش بویژه توسط رباتهایی که این عمل را انجام می دهند رواج دارد.

مقاله پیشنهادی : بهترین ربات اینستاگرام برای جذب فالوور واقعی

اما آیا در الگوریتم به روز اینستاگرام هم چنان مجاز به استفاده از آن هستیم؟ معمولا اینستاگرام نسبت به استفاده کاربران از ربات ها حساسیت خاصی داشته و در برخی موارد کاربران بی دقت رو Action Blocked کرده و آنها را به دلیل بی توجهی به قوانین اینستاگرام تنبیه و برای مدتی فعالیتهای آنها را مسکوت نگه داشته است. بنابراین باید بگوییم که استفاده کردن از ربات در الگوریتم جدید اینستاگرام به معنی خودکشی است و اگر هم چنان این روند را ادامه می دهید با خواندن این مطلب و آگاهی از این موضوع باید استفاده از ربات را قطع نمایید.

مقاله پیشنهادی : دلایل بلاک شدن در اینستاگرام چیست؟ و چگونه میتوانیم از آن خارج شویم؟

اما نکته مورد توجه در این زمینه و روش فالو آنفالو این است که این روش هم چنان کارایی دارد زیرا یکی از مولفه های اینستاگرام ساختن دنیایی بهتر با استفاده از ایجاد ارتباطات سازنده و مطلوب است و در این زمینه عمل فالو کردن یک امر طبیعی محسوب می شود. اما چیزی که در این میان غیر طبیعی جلوه می کند فالو کردن هایی با روش های عجیب و غریب و نا متعارف و با سرعت بالاست که به نوعی سبب می شود تا شما توسط اینستاگرام به عنوان ربات تشخیص داده شوید. حال این سوال پیش می آید که آیا این کار را انجام بدهیم یا خیر؟

باید متذکر شویم بخصوص برای افرادی که قصد دارند پیج جدیدی را راه اندازی نمایند اگر چنانچه می خواهید صفحه جدیدی را ایجاد کرده و فعالیتی را شروع کنید روش فالو آنفالو را با سرعتی پایین تر مثلا هر یک ساعت 5 نفر را فالو کنید و منتظر پاسخ آنها بمانید اما همراه با این موضوع اقدام به تولید محتوا نیز بکنید ، کامنت بگذارید و کارهای دیگری را هم که لازمه روند عملکرد طبیعی فعالیت در اینستاگرام است را نیز انجام دهید.

مسئله دیگر این مورد است که تا چه مدتی مجاز به انجام این عمل هستیم. پپیشنهاد ما این است که بخصوص در پیج های تازه تاسیس، چنانچه به میزان 100 و حداکثر به 1000 فالوور دست یافتید از روش فالو آنفالو برای رسیدن به تعداد فالوور بیشتر دیگر استفاده ننمایید و سعی کنید بیشتر تمرکز خود را روی تولید محتوا و جذب فالوور به شکل اورگانیک نمایید تا در آینده بخصوص در این سال میلادی جدید دچار مشکل نشوید.

ربات مشاهده استوری اینستاگرام

ربات اینستاگرام
ربات اینستاگرام

زمانی که صحبت الگوریتم اینستاگرام می شود یعنی صحبت در این مورد به صورت یک امر جهانی است، بنابراین امکان دارد که برخی از نکات مطرح شده رواج کمتری در ایران داشته باشند. از دیگر رفتارهای کاربران اینستاگرام که در سطح دنیا مورد رصد قرار گرفته شده، بکار بردن ربات هایی است که به مشاهده استوری ها می پردازند. در توضیح این موضوع باید اضافه کنیم که ربات هایی وجود دارند که شما با پرداخت مبلغی، نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار آن می گذارید و این ربات در مقابل استوری های کاربران اینستاگرام را بازدید می کند. البته این ربات ها از قابلیت بازدید محدودی برخوردارند. حال فایده این کار برای صاحبان پیج ها چیست؟

وقتی که شما تحت عنوان فرد جدیدی، از اینستاگرام فردی که از قبل با شما آشنایی نداشته بازدید می کنید حس کنجکاوی برخی از مالکان پیج ها به اینکه شما چه کسی هستید را برمی انگیزید و این می تواند احتمال بازدید از پیج شما را بالا ببرد و حتی به فالو کردن شما بیانجامد.

برای مثال در صورتی که شما به طور روزانه حدود 5 میلیون بازدید از طریق این ربات ها داشته باشید و فقط 0.005 آنها شما را فالوو کنند به این معنی است که شما روزانه 25 هزار فالوور جدید بدست خواهید آورد و این برای شما می تواند آماری خیره کننده باشد.

اما نکته نگران کننده در این مورد، حساسیت بالای اینستاگرام است. اینستاگرام نسبت به اینکه ورودی نا متعارف به اکانت شما وجود داشته باشد حساس است و در این مواقع از شما درخواست می کند که رمز عبور خودتان را تعویض نمایید. در صورتی که این اتفاق دوباره تکرار شود احتمال اینکه از سوی اینستاگرام به عنوان مقصر شناخته شوید بالا رفته و جریمه می شوید.. پس می توان گفت که در الگوریتم جدید اینستاگرام این یکی از موضوعات حساسیت زا برای این اپلیکیشن است، بنابراین نباید از این ربات ها استفاده نمایید و همانند گزینه فالو آنفالو، هرگز نباید از ربات ها به منظور توسعه پیج خود استفاده کنید.

ریزش درگیری کاربران

در روزهای پایانی سال 2019 شاهد ریزش میزان درگیری کاربران با پست ها و استوری ها اینستاگرام بودیم ولی این امر عملا ارتباطی به عملکرد شما ندارد. این بیشتر حاصل رفتار سینوسی اینستاگرام است که قبلا هم ذکر شد و نباید نگرانی در این مورد داشته باشید. کسب و کارها برای اینکه از رقبای خود عقب نمانند برای ارتقا و بهبود عملکرد خود دائما تغییراتی را اتخاذ می کنند و گاه در این میان این کاربران هستند که قربانی می شوند، اما براساس تجربیات گذشته این مشکل نیز با گذشت زمان رفع می گردد.

دو راهکاری که باید در این مواقع به کار ببندیم تا این موضوع را تحت کنترل در آورده و از این اتفاق جلوگیری نماییم که تغییرات ایجاد شده در الگوریتم اینستاگرام روند رو به رشد ما را متوقف نکند بسیار ساده ولی در عین حال مهم اند. نخستین کاری که باید در این مواقع باید انجام داد این است که استرس نگرفته و فکر نکنید که این مشکل از جانب شماست. بنابراین خونسردی خود را حفظ کرده و کارتان را ادامه دهید به هیچ وجه دلسرد نشوید.

راه دوم توجه به ارتقای کیفیت محتوایی است که منتشر می کنید. به این جهت که الگوریتم ها به عنوان ابزار کنترل کننده اصلی محتوای یک شبکه اجتماعی محسوب می شوند و قطعا کیفیت بالا برایشان اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید حواستان به کیفیت محتوایی که تولید می کنید باشد و برای ارتقای کیفیت آن وقت بگذارید تا خودتان بتوانید به افزایش میزان درگیری کاربرانتان کمک کنید.

استراتژی هشتگ گذاری جدید

هشتگ اینستاگرام
هشتگ در اینستاگرام

اکنون با گذر از موارد قبلی به مهمترین قسمت الگوریتم جدید اینستاگرام 2020 می رسیم و آن استراتژی هشتگ گذاری اینستاگرام است. تا به حال در مبحث هشتگ گذاری شاهد الگوهای متعددی بودیم که در زمان خودشان اثرات بخصوصی داشتند. چند سال پیش الگوی هشتگ گذاری به منظور بازدهی بهتر قرار دادن آنها در میانه کپشن بود. بعد هشتگ گذاری در انتهای کپشن به عنوان الگوی رایج مورد استفاده قرار گرفت. اکثر افراد لیستی از هشتگ ها را تهیه کرده و آنها را در انتهای کپشن های هر پست کپی می کردند. این روزها هم الگوی رایج برای هشتگ گذاری، به منظور ایجاد تاثیر گذاری بهتر، قرار دادن هشتگ ها در کامنت هاست. اما سوال اینجاست که در الگوریتم 2020 هم تمام این موارد مناسب خواهند بود یا خیر؟

مطابق با تجربه جدیدی که حاصله از الگوریتم اینستاگرام است، اینستاگرام در تلاش است تا کاربران بتوانند در مشاهده محتواها به احساس بهتری دست یابند. بر این اساس یکی از روش هایی که می تواند از اسپم شدن جلوگیری کند و برای ظاهر بد هشتگ گذاری مفید واقع شود بکارگیری هشتگ ها در قالب یک متن در کامنت هاست به نحوی که در آن به نوعی قوانین اینستاگرام دور زده می شود تا بتوانند تاثیر و بازخورد بهتری بگیرند. وقتی شما در بین کامنت از هشتگ ها استفاده می کنید این کار ظاهر بهتری به محتوای شما می دهد و باعث ایجاد تاثیر مثبتی در الگوریتم اینستاگرام می شود. بنابراین استفاده از این الگو در استراتژی جدید اینستاگرام می تواند نوید بخش روندی رو به رشد در جست و جوهای اینستاگرام باشد.