بیو اینستاگرام جذاب و فالوور جذب کن خیلی می تواند در جذب فالوور موثر باشد ، زیرا بیو اینستاگرام نخستین چیزی است که کاربران اینستاگرام ، مخاطبان شما و مشتریانتان با آن روبرو می شوند.

در برخی مواقع اتفاق می افتد که گاها عکس پروفایل شماست که جذب کننده عمل کند ولی اگر مخاطبی بخواهد شما را فالوو نماید قطعا این بیوی شماست که مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین تاثیری که روی آن می گذارید بسیار مهم خواهد بود.

شاید برایتان پیش آمده باشد که با خواندن بیوی پروفایلی در اینستاگرام چیزی که مدنظرتان بود را به این طریق پیدا کرده باشید و بلافاصله اقدام به فالو کردن آن نمایید حتی بدون اینکه نگاهی به تصاویر داخلی آن بیندازید و صرفا خواندن بیوی پروفایل شما را قانع به فالو کردن پیج مورد نظر کرده باشد.

چیزی که در قسمت بیو اینستاگرام یا همان Bio نوشته می شود، بهتر است بازتاب دهنده شخصیت، اهداف و در صورت تجاری بودن پیج، فرهنگ غالب در سازمان شما باشد.

نوشتن یک بیوی تاثیر گذار و جذاب که قادر باشد نظر کاربران را جلب کند و آنها را به فالو کردن پیج شما ترغیب نماید مسئله ای مهم و تاثیر گذار است بنابراین پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب ما را همراهی کنید تا در مورد نحوه نگارش یک متن بیوی جذاب  برای اینستاگرامتان بتوایند بهتر عمل کرده و با استفاده از این مطالب یک بیوی چشمگیر و فالوور جذب کن بنویسید:

بیو اینستاگرام مختص کسب و کار باید چه اهدافی را دنبال نماید؟

بایستی در نگارش یک بیوی جذاب برای پروفایل چند نقطه را در نظر گرفته و سعی شود تا این بیو به صورت همزمان چندین هدف را تحت پوشش خود قرار دهد:

چنانچه صفحه شما تجاری است، بیو بایستی قابلیت معرفی فعالیت تجاری شما را به مخاطب داشته باشد.

نشانگر نحوه برقراری ارتباط با شما باشد.

موارد زیر باید در بیوی یک پروفایل اینستاگرام خوب خود را نشان دهند:

  • بتواند به خوبی شخصیت و اهداف شما را به نمایش بگذارد.
  • در واداشتن مخاطب به انجام کاری یا نشان دادن عکس العملی موثر واقع شود.

اگر که اکانت اینستاگرامتان را به یک اکانت تجاری (Business Account)  تغییر حالت داده اید، می توانید با مراجعه کردن به قسمت  Analytics آن از میزان بازدیدها، کلیک ها و Enagagement کاربران با پیج اینستاگرام خود باخبر شده و رفتار مخاطبان خود را زیر نظر داشته باشید.

مقاله پیشنهادی : آموزش استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام

اجزای تشکیل دهنده پروفایل اینستاگرام

برای داشتن عملکرد بهتر در نوشتن بیو اینستاگرام، بهتر است که نسبت به اجزای تشکیل دهنده پروفایل اینستاگرام شناخت مختصری داشته باشید. به این دلیل که داشتن چنین درک و شناختی می تواند در نگارش یک بیوی تاثیر گذار بسیار کمک کننده باشد و هم چنین با بکارگیری این اطلاعات می توانید از همان آغاز کار نوشتن بیو اینستاگرامتان را با اطلاعات و داده های درست و اصولی شروع کنید.

با این کار، هنگامی که کاربران پیج اینستاگرام شما را می بینند، به طور دقیقی از نحوه فعالیت شما آگاهی پیدا می کنند و خواهند دانست که دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما چه عایدی برای آنها می تواند داشته باشد.

نخستین گام برای انتقال بهتر پیام مورد نظر شما به مخاطب، پیدا کردن شناخت نسبت به اجزای تشکیل دهنده پروفایل اینستاگرام است. یک پروفایل اینستاگرامی از اجزای زیر تشکیل می شود:

عکس پروفایل

افزایش فالوور با استفاده از انواع تصویر پروفایل اینستاگرام
انواع تصویر پروفایل اینستاگرام

عکس انتخاب شده برای پروفایل یا به اصطلاح آواتار باید متناسب و مرتبط با نوع فعالیت شما در اینستاگرام باشد. برای صفحات با کارکرد تجاری بهتر این تصویر حاوی لوگوی مجموعه شما یا عکسی از محصولات یا خدمات ارائه شده از جانب شما باشد. تصویر انتخابی شما هر چه که باشد، بایستی بتواند حتی در صورت کوچک بودن در فید جست و جوی اینستاگرام، باز هم جذابیت کافی برای جذب کاربران به سمت صفحه شما را در خود بگنجاند.

در کنار پروفایل برخی از افراد و شرکت های معروف، تیک آبی وجود دارد که نشان دهنده رسمی بودن اکانت آنها در اینستاگرام است. با این وجود همچنان امکانی برای درخواست دریافت این تیک آبی یا همان نشان اعتماد اینستاگرام وجود ندارد و اینستاگرام بنا به قوانین خاص خود برای یک اکانت نشان اعتماد یا به اصطلاحی Verify صادر می نماید.

مقاله پیشنهادی : چگونه تیک آبی اینستاگرام بگیریم؟

نام و نام کاربری

نام کاربری در قسمت بالایی صفحه پروفایل هر شخص نمایش داده می شود. با استفاده از این نام کاربری است که سایر صفحات اینستاگرام می توانند شما را در پست های خود تگ کنند. نام هر کاربر نیز به شکلی پر رنگ در زیر پروفایل و بخش بالایی بیوگرافی قرار می گیرد. برای نام و نام کاربری امکان و قابلیت سرچ در نظر گرفته شده بدین معنی که هر دوی اینها دارای قابلیت سرچ شدن هستند. پس با توجه به این موارد بایستی در انتخاب نام و نام کاربری نهایت دقت را به خرج دهید.

مقاله پیشنهادی : انتخاب اسم پیج مناسب برای برند سازی در اینستاگرام

بیو اینستاگرام

در قسمت بیو اینستاگرام شما باید صفحه یا شرکت خود را با استفاده از 160 کاراکتر تعریف نمایید و بدین طریق مخاطبانتان را به انجام کاری در صفحه خود ترغیب کنید.

وب سایت

بیو اینستاگرام تنها جایی است که شما می توانید به طور مستقیم لینک یک وب سایت را در آن قرار دهید، بنابراین بهتر است هوشمندانه عمل کنید.

دسته بندی یا Category

دسته بندی یا Category که در زیر نام شرکت وجود دارد، با دسته بندی انتخاب شده در لینک صفحه فیسبوک شما به طور مستقیم در ارتباط است. برای مشخص شدن نوع فعالیت تجاری شما در اینستاگرام، بایستی حتما دارای حساب کاربری تجاری باشید. مزیتی که این کار یعنی مشخص کردن نوع فعالیت تجاری در اینستاگرام می تواند برای شما در بر داشته باشد این مورد است که دیگر نیازی به استفاده از فضای اختصاصی بیو برای شرح نوع فعالیت تجاری خود نخواهید داشت.

دکمه های تماس یا Call To Action

در آپدیت های جدید اینستاگرام چندین لینک اضافی به حساب های تجاری افزوده شده است که این قابلیت کمک می کند تا فضای اختصاصی بیو کمتر اشغال شود. تا قبل از افزوده شده این قابلیت شرکت ها مجبور بودند تا برای دسترسی آسانتر مخاطبانشان، نشانی شرکت و ایمیل خود را در قسمت بیو درج کنند. Call To Action ها فقط در ایننستاگرام وجود دارند و بوسیله صفحات وب سایت نمی توان آنها را مشاهده کرد.

برای دسترسی به موارد فوق با اجرای برنامه اینستاگرام، روی گزینه های Edit Profile و Options Contact کلیک کنید. چنانچه تنوانستید این گزینه ها را مشاهده کنید، ابتدا بایستی از تجاری بودن حساب کاربری تان مطمئن شوید.

افزودن داده ها و اطلاعات تماس در این بخش علاوه بر کاستن از تعداد کاراکترهای استفاده شده در متن بیو اینستاگرام، این مزیت را دارد که با این کار شما دیگر نیازی به پاسخ گو بودن برای سوالات ساده در مورد اطلاعات تماس را نخواهید داتش.

ایمیل

 با وارد کردن آدرس ایمیل در بخش Call To Action یک دکمه ایمیل در پروفایلتان ایجاد می شود. محل قرار گیری این ایمیل در زیر سایر اطلاعات خواهد بود و هنگامی که مخاطب روی آن کلیک نماید، اینستاگرام مخاطب را هدایت به اپلیکیشن ایمیل موجود در گوشی همراه شما خواهد کرد.

آدرس

اگر چنانچه کسب و کار شما دارای یک شرکت تجاری واقعی با یک مکان مشخص است می توانید با وارد کردن آدرس کامل شرکت خود مشتریانتان را برای یافتن آسانتر آدرس آن کمک کنید. هنگامی که مخاطبی روی گزینه Direction کلیک نماید، روی نقشه ای آدرس محل کار و هم چنین شماره تلفن شما به نمایش در می آید.

تماس تلفنی

افزودن شماره تلفن، روش دیگری برای نشان دادن اطلاعات تماس در پروفایل تجاری اینستاگرام است. با کلیلک کردن فرد روی این گزینه در همان لحظه تماس با شما برایش برقرار می شود.

ایده ها و نمونه های متن بیو اینستاگرام

در نوشتن بیو اینستاگرام می توان با استفاده از ایموجی ها و خطوط، خلاقانه عمل کرد، اما باید در نظر داشته باشید که طرح ایموجی انتخابی شما ممکن است در مرورگر، به هم ریخته دیده شود.

از قسمت بیو اینستاگرام شرکت ها می توانند استفاده های متعددی داشته باشند. این استفاده می تواند در قالب بکارگیری هشتگ های اختصاصی باشد یا اینکه می توانند از آن برای هدایت افراد به وب سایت خود بهره ببرند. در این جا همه چیز بسته به خلاقیت شماست البته با آزمون و خطا می توانید قطعا گزینه بهتری با توجه کسب و کار خود انتخاب نمایید.

در ادامه مطلب به چند نمونه مختلف از نحوه استفاده کاربرها از بیو اینستاگرام خواهیم پرداخت که شرکت ها یا اشخاص با محدوده ی 150 کاراکتری تعریف کرده اند.

قرار دادن قوانین شبکه های اجتماعی در بیو

در شبکه های اجتماعی بعضی از اکانت ها دارای قوانینی مخصوص به خود هستند. به عنوان مثال در متن بیوی اکانت رسمی مسابقات هاکی روی یخ آمریکا (NHL)، لینکی از قوانین شبکه های اجتماعی قرار گرفته، با اینکه این کار موجب استفاده از تعداد زیادی از کاراکترها شده اما این کار آنها در نظر خودشان یک موضوع قانونی مهم تلقی می شود.

یا مثلا در بیوی یک پیج درج شده که برای استفاده و دنبال کردن این پیج محدودیت سنی وجود دارد و باید فرد به سن قانونی برسد تا بتواند آن را دنبال کند.

اکانت های رسمی اینستاگرام از چه بیو ای استفاده می کنند؟

در برندهای شناخته شده و مشهور که با احتمال خطر کپی شدن روبرو هستند، برای گریز از این خطر از تیک آبی در کنار اکانت رسمی خود استفاده می کنند. برای نمونه در اکانت رسمی شبکه نشنال جئوگرافی همراه با تیک آبی، در بیو اینستاگرام آن یک عبارت کوتاه با هدف جذب مخاطب درج شده و در انتهای بیو نیز لینک وب سایتشان قرار داده شده است.

استفاده کردن از شعار تبلیغاتی در بیو اینستاگرام

برند معتبری مانند نایک که شهره به تولید و ارائه محصولات ورزشی با کیفیت است، در بیو اینستاگرام خود از یک متن کوتاه یا به عبارتی از یک شعار تبلیغاتی کوتاه (Just Do It) استفاده کرده است. در تگ لاین با بکار بردن کمترین مقدار کاراکتر، ویژگی اکانت و برند شما برای مخاطب نشان داده می شود. شما نیز برای توصیف و تعریف فعالیت خود می توانید از جملات کوتاه و موثر در متن بیو اینستاگرامتان استفاده کنید.

کوتاه نویسی در بیو اینستاگرام

در این میان برخی نیز هستند که از روش مختصر نویسی برای نگارش بیو اینستاگرامشان بهره می برند. به عنوان مثال اکانت دیجی کالا از متنی کوتاه و گزیده برای معرفی حساب رسمی خود استفاده کرده و لینک کانال تلگرامی اش را در بیو اینستاگرام درج کرده است. گاها این متن کوتاه بیو در صورت جذاب و گیرا بودن می تواند هدف برند را به مخاطب خود به خوبی منتقل نماید.

قرار دادن سایر حساب های شبکه های اجتماعی در بیو اینستاگرام

گوچی یکی دیگر از برندهایی است که ترجیح داده بیوی اکانت خود را ساده بنویسد. برند گوچی هم چنین با گذاشتن یک ایموجی در بیوی خود به مخاطبان خود اعلام می نماید که می توانند گوچی را در اسنپ چت نیز دنبال کنند. در سایر برندها امکان دارد آدرس فیسبوک، توییتر یا اکانت تلگرامشان را جایگزین اسنپ چت در بیوی خود بکنند.

قابلیت خرید بوسیله اپلیکیشن اینستاگرام

Serena & Lily در متن بیوی خود از مخاطبانش درخواست می کند تا در اینستاگرام به قسمت خرید این اکانت مراجعه نمایند. به این دلیل که قسمت بیو تنها بخش لینک دار در اینستاگرام است، شرکت ها قادرند در این بخش از مشتریان و مخاطبان خود درخواست نمایند تا برای مشاهده خدمات و دریافت آنها به قسمت خرید اینترنتی اینستاگرام مراجعه کنند. البته لازم به ذکر است که این بخش بخصوص تنها برای برخی از شرکت های خاص آمریکایی فعال بوده و قابلیت استفاده دارد.

وقتی شما از لینک مربوطه بازدید می کنید، در اصل شما به یک نسخه کپی شده از اکانت اینستاگرام آن شرکت هدایت می شوید، ولی شما می توانید در این زمان بر روی تصاویر کلیک نموده و به قسمت خرید کالای مورد نظر انتقال یابید.

دنبال کردن لینک ها

در این خصوص مثلا اکانت اینستاگرامی زومیت از کاربرانش درخواست می کند که با کلیک کردن روی لینک موجود در متن بیو، به مطالعه ترفندهای استفاده بهتر از گوشی با مدل مورد نظرشان بپردازند. بکار بردن لینک با این روش می تواند به ایجاد ترافیک بالا در وب سایت شما منتهی گردد. لینک مربوطه توسط زومیت در طول هفته به طور مرتب آپدیت می شود تا بدین طریق بتوانند کاربران مشتاق را به وب سایت خود منتقل نمایند.

استفاده کردن از هشتگ های مشهور در بیو اینستاگرام

حساب های اینستاگرامی که بوسیله استفاده از محتوای تولید شده از طرف کاربر به فعالیت مشغول هستند، از یک هشتگ معروف در بیوی خود استفاده می کنند. به عنوان مثال شرکت بزرگ اپل در متنی که در بیو اینستاگرام خود درج کرده از کاربرانش درخواست می کند تا در تصاویر ارسالی خود از هشتگ ShotoniPhone#  استفاده نمایند.

کاربرانی که قصد مشارکت در چنین حساب هایی را دارند، تنها بایستی هشتگ مربوطه را در پست ارسالی خود بگنجانند.

قرار دادن لینک دانلود در بیو اینستاگرام

به این خاطر که لینک وب سایت اهمیت بالایی دارد، بعضی از اکانت ها از لینک وب سایت خود به منظور ارجاع دادن شما به آخرین خدماتشان استفاده می کنند. به عنوان مثال در متن بیوی پیج اینستاگرام اسنپ، شما دعوت به دانلود اپلیکیشن آن می شوید.

استفاده کردن از ایموجی

در واقع کاربران با مراجعه با بیوی شما می توانند بهتر و بیشتر با شخصیت شما آشنا شوند. ایموجی ها اکثرا برای بیان حال و به منظور نشان دادن ویژگی های شخصیتی افراد همراه با کلمات استفاده می شوند. می توانید در اکانت اینستاگرامی دیرین دیرین به روشنی نمونه ای از این ایموجی ها را مشاهده کنید. حتی گاها ایموجی نقش یک عبارت کوتاه را برای آسانتر رساندن پیام و درک بهتر آن برای مخاطب ایفا می کند.

امکان ارتباط با ادمین

در برخی از اکانت ها بخصوص اکانت های هنری، سعی براین است تا بتوانند به شکلی مستقیم کاربران را در ارتباط با ادمین ها قرار دهند. با انجام این کار مخاطبان می توانند با بهره بردن از یک روش ساده از ادمین ها و آثارشان قدردانی نمایند.

 می توانید هیچ چیزی ننویسید

چنانچه شما جزء افراد مشهور و شناخته شده هستید، اصلا نیازی به نوشتن متن بیو برای اینستاگرام خود ندارید. در این زمینه می توان صفحه پرویز پرستویی را مثال زد که اصلا از هیچ متنی در قسمت بیو در اکانت خود استفاده نکرده است. ولی با این وجود چون شما پرویز پرستویی نیستید بهتر است از یک متن برای بیو اینستاگرام خود استفاده کنید تا از این طریق امکان آشنایی دیگران با شما ایجاد شود.