اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذاری هستند که دارای دنبال کنندگان زیادی در شبکه های اجتماعی  بوده و از این طریق کسب درآمد می کنند. در ایران نیز اینفلوئنسرهای معروف بسیاری فعالیت می کنند و با این روش به درآمدهای میلیونی می رسند در ادامه مطلب به معرفی معروفترین اینفلوئنسرهای ایرانی و میزان کسب درآمد آنها از این راه خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی : اینفلوئنسر اینستاگرام کیست؟

اینفلوئنسرها از طریق نشان دادن علایق و ارائه محتواهای جذاب، مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب می نمایند و از این طریق می توانند روی آنها موثر واقع شوند. ایفلوئنسرها می توانند افراد معمولی باشند که فقط با به معرض نمایش گذاشتن علایق و سلایق خود توجه کاربران مشابه را به خود جلب کنند.

به علاوه این افراد را سلبریتی ها (همانند افرادی شناخته شده مانند ورزشکاران، هنرمندان غیر مستقل، فعالان سیاسی نمایشی و اشخاص سرمایه دار) هم که با استفاده از کانال های دیگر معروف شده اند و از این طریق دارای قدرت و میزان تاثیرگذاری زیادی در شبکه های اجتماعی هستند می توانند تشکیل دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران

اینفلوئنسر مارکتینک در ایران به یک فرایند پیچیده و گاها عجیب و غریب تبدیل شده است. به این معنی که محتوای تولید شده توسط برخی از این اینفلوئنسرها را می توان بدون هیچ ارزش و اعتباری دانست! البته که زیاده روی در این مورد نیز قابل قبول نیست و برخی نیز در این میان وجود دارند که با داشتن برنامه ریزی و انجام تلاش بی وقفه توانسته اند پیشرفت روز افزونی داشته و با بکارگیری خلاقیت و نوآوری های متعدد، افراد زیادی را به خود جذب کنند. این گونه افراد را از حیث موضوع و ژانر فعالیتی می توان در دسته بندی های مختلفی قرار داد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اینفلوئنسرهایی که زمینه فعالیت آنها در حوزه طنز است و محتوای خود را در قالب کلیپ ارائه می کنند از معروفترین آنها می توان به :

  1. محمد امین کریم پور
  2. عرفان علیرضایی
  3. محسن ایزی
  4. مهیار حسن

اشاره کرد.

در دسته بندی دوم اینفلوئنسرهایی قرار می گیرند که اقدام به ساخت و تولید ویدیوهای آموزشی در زمینه آرایش و زیبایی کرده و از این طریق مخاطبان زیادی را جذب پیج خود می نمایند که در اصطلاح به آنها بیوتی بلاگر گفته می شود. از معروفترین بلاگرها در ایران صدف بیوتی و ملینا تاج هستند. لازم به ذکر است که اینفلوئنسرهای متعددی در این حوزه فعالیت دارند.

اینفلوئنسرهایی که زمینه فعالیتشان شامل موضوعات متنوعی می شود و به عبارتی بیشتر سبک زندگی خود را به نمایش می گذارد که از شناخته شده ترین آنها شبنم شاهرخی و ماهی مائده هستند.

اینفلوئنسرهایی که دلیل محبوبیت و تاثیرگذاری آنها داشتن تخصص و مهارت در زمینه خاصی است مانند: گرافیست ها، تدوین گرها، عکاسات، نویسندگان و … .

یک دسته بندی ساده ی دیگر تقسیم بندی اینفلوئنسرها براساس تعداد فالوورهای آنهاست که در چنین حالتی دو دسته بندی خواهیم داشت:

میکرو اینفلوئنسرها: تعداد فالوورهایشان کمتر از 100 هزار نفر است.

ماکرو اینفلوئنسرها: تعداد فالوورهای این دسته بیشتر از 100 هزار نفر می باشد.

اینفلوئنسر اینستاگرام

اینفلوئنسر اینستاگرام به کسی اطلاق می شود که با فعالیت خود در قالب تولید محتوا در یک حوزه خاص و با پیاده کردن استراتژی و تکنیک هایی بتواند مخاطبینی را جذب کرده و تعدادی مخاطبین فعال در اینستاگرام داشته باشد و به این ترتیب بتواند اطلاعات مورد نیاز مخاطبین را با توجه به سلایق و خواسته های آنها در قالب ویدیو در اختیارشان قرار دهد. انجام این کار در سایر شبکه های اجتماعی نیز امکان پذیر است.

ولی علت عمده استفاده از بستر اینستاگرام برای انجام چنین کارهایی دارا بودن اینستاگرام از بالاترین نرخ مشارکت است و این امر امکان تعامل بیشتر بین شما و مخاطبان را فراهم کرده و از سویی باعث افزایش تاثیرگذاری شما می شود.

در برخی موارد برآیندهای انجام شده حاکی از این است که میکرو اینفلوئنسرها میزان تاثیرگذاری بیشتری دارند و گاهی اوقات میزان تاثیرگذاری آنها از سلبریتی ها و ماکرواینفلوئنسرها بیشتر می شود.

تبلیغات اینفلوئنسر اینستاگرام

نوع تبلیغات اینفلوئنسر اینستاگرام در واقع زیر مجوموعه تبلیغات دهان به دهان محسوب می شود که در آن مشتریان استفاده کرده از خدمات یا محصولات، میزان رضایتمندی خود از خرید یا استفاده از خدمت مورد نظر را با آشنایان و بستگان خود در میان می گذارند.

در اینجا اینفلوئنسرها به عنوان کسانی که روی مخاطبان خود اثرگذاری زیادی دارند می توانند عنوان بهترین نقش و روش کارآمد برای تبلیغ محصولات و خدمات در دنیای دیجیتال را برعهده داشته باشند. البته باید به یک نکته مهم در استفاده از این روش برای تبلیغات خود توجه نمایید و آن اینکه باید زمان زیادی را برای انتخاب گزینه مناسب و درست صرف کنید و تنها با ملاک قرار دادن میزان بالای فالوورها اقدام به انتخاب فرد مورد نظر برای تبلیغات خود کنید.

نکته مهم دیگر این است که پیش از شروع پروسه تبلیغات توسط اینفلوئنسر، برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را انجام دهید و برای اجتناب از پیش آمدن مشکلات احتمالی کمپین تبلیغاتی خلاقی را طراحی کرده و کار مدیریت آن را بخوبی انجام دهید. برای نیل به این مهم قبل از هر چیزی باید هدف گذاری روشنی داشته باشید و متناسب با هدف و نقشه پیش روی خود اینفلوئنسر مناسب را انتخاب نمایید.

قیمت اینفلوئنسرها

قیمت اینفلوئنسرها وابسته به عوامل مختلفی است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسر با تعداد فالوور مابین 10 هزار تا 50 هزار نفر: احتمال کمتر دیده شدن تبلیغات شما در این دسته بندی بیشتر است، اما در عوض میزان اثرگذاری این گروه می تواند به نفع شما باشد. قیمت این دسته بندی چیزی در حدود 50 هزار تومان تا 3 میلیون تومان است.

اینفلوئنسرهای میان رده:

اغلب این افراد مابین 50 هزار تا 300 هزار فالوور دارند، این گروه از نظر میزان تاثیرگذاری در تبلیغات کارکرد خوبی دارند و منافع زیادی برای کسب و کارها می توانند داشته باشند. قیمت تبلیغات آنها حدود 300 هزار تا 5 میلیون تومان است.

ماکرو اینفلوئنسرها:

به این دلیل که این افراد از میزان فالوور زیادی برخوردارند بر همین اساس در بیشتر زمینه ها تبلیغات قبول می کنند و مسلما بازخورد خوبی هم خواهند داشت. قیمت تبلیغات در این دسته بندی بین 3 میلیون تا 12 میلیون تومان است.

در آمد اینفلوئنسرهای ایرانی

میزان درآمد اینفلوئنسرهای ایرانی همانگونه که متوجه شدید نسبت به تعداد فالوورهایشان و میزان اثرپذیری آنها متغیر است. در زیر درآمد تعدادی از اینفلوئنسرهای ایرانی را بررسی خواهیم کرد.

محمدرضا ماندنی، @maandani، حوزه کاری: عکاسی، تعداد فالوور: 96 هزار نفر، قیمت هر پست post اینستاگرام: 2 میلیون تومان. شهرزاد آسمی، @shaziasm، حوزه کاری: سبک زندگی، تعداد فالوور: 100 هزار نفر، قیمت هر پست post اینستاگرام: 1.5 میلیون تومان.