اگر یک پیج حرفهای داشته باشید حتما وقت و انرژی زیادی صرف پیدا کردن موضوعی جذاب و تولید محتوا میکنید. واضح است که هدف همه ما از تولید محتوا دیده شدن توسط کاربران است، اما آیا تمام محتواها برای تمام مخاطبان نمایش داده میشوند؟ قطعا نه. اینستاگرام تمام محتواها را اولویت بندی میکند اما اینستاگرام چطور شایستگی یک پیج یا یک محتوا را تشخیص میدهد؟ اینجاست که الگوریتمهای اینستاگرام وارد عمل میشوند و محتوای خوب و بد، دست اول و کپی و … را تشخیص میدهند. اما معیارهای الگوریتم اینستاگرام چیست؟ با ما همراه باشید تا با هم این معیارها را بررسی میکنیم و به شما روشهایی را پیشنهاد میدهیم که الگوریتم اینستاگرام را به سکوی پرتابتان تبدیل کند.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
اکثر مردم تصور میکنند که الگوریتم اینستاگرام یک هوش مصنوعی عجیب است که تعیین میکند چه پستی خوب و چه پستی بد است. اینستاگرام در وبسایت خود به این نکته اشاره میکند که اگر شناخت دقیقی از چیزی نداشته باشیم نمیتوانیم به آن اعتماد کنیم. سپس تعریف زیر را ارائه میدهد.
“اینستاگرام فقط از یک الگوریتم تشکیل نشده که خوب و بد را از هم جدا کند. ما چندین الگوریتم، سیستم دسته بندی و پردازنده استفاده میکنیم که هرکدام هدف مخصوص به خود را دارند. ما میخواهیم شما حداکثر استفاده از زمانتان را ببرید و باور داریم شخصی سازی تجربه کاربری برای هر شخص با این هوش مصنوعی بهترین روش است.”
به زبان ساده تر الگوریتم اینستاگرام موضوعات مورد علاقه کاربر را به او نشان میدهد؛ اما چرا؟ بنا به آمار رسمی اینستاگرام، قبل از معرفی الگوریتم اینستاگرام، کاربران حدود 70% درصد محتوای پیجهایی که فالو کرده بودند را نمیدیدند، این آمار شامل افراد نزدیک آنها هم میشد. اینستاگرام تلاش کرد با این الگوریتم، محتوایی که برای مخاطب مهم است را در معرض دیدش قرار دهد.
هر کدام از قسمتهای اینستاگرام (صفحه اصلی، اکسپلور و Reels) الگوریتمهای خاص خودشان را دارند که در ادامه تک تک آنها را بررسی خواهیم کرد. اما اگر هدف شما از خواندن این مقاله، پیدا کردن راههای اصولی برای پیشرفت در اینستاگرام است توصیه میکنیم مقاله افزایش فالوور اینستاگرام را مطالعه کنید.
الگوریتم اینستاگرام برای پستها
اینستاگرام صفحه اصلی را بیشتر برای دیدن پستهای دوستان، اقوام و آشنایان در نظر گرفته است. اهمیت زمان پست گذاشتن در این صفحه بسیار بالاست. بعد از آن نوع محتوا، تولید کننده محتوا و سلیقه کاربران در اولویت هستند. اینستاگرام به فاکتورهای خود برای دسته بندی پستها سیگنال میگوید. چهار سیگنال اصلی بر اساس نوشته اینستاگرام در صفحه خود عبارتند از:
اطلاعات اصلی پست
این اطلاعات شامل محبوبیت پست، تعداد لایکهایی که میگیرد و ماهیت پست (مثلا اگر ویدیو باشد مدت آن) است.
اطلاعات شخص پست کننده
با این سیگنال، اینستاگرام تشخیص میدهد که فرد چقدر برای مخاطبانش جذابیت دارد. روش آن هم بررسی تعداد تعامل های کاربران با پیج در هفتههای اخیر است.
فعالیت کاربر
این کاربر بیشتر چه نوع محتوایی را میپسندد؛ عکس، ویدیو یا آلبوم؟ اگر میخواهید به الگوریتم سیگنال مثبت بدهید سعی کنید در تمام قالبها محتوا داشته باشید.
سلیقه کاربر
این که کاربر چه سبک از محتوا را میپسندد هم در ترتیب قرارگیری محتوا در صفحه تاثیرگذار است. شما هم بسته به نوع پیج خود میتوانید مقداری انعطاف در تولید محتوا به خرج دهید تا الگوریتم، شما را مناسب سلیقه افراد بیشتری ببیند.
موارد تاثیرگذار بر الگوریتم پستهای اینستاگرام
اما موارد تاثیرگذار دیگری هم هستند که در تصمیم گیری الگوریتم اینستاگرام نقش اساسی دارند. شاید این موارد را بتوان معیار دوم اینستاگرام برای انتخاب بهترین محتوا به حساب آورد. این موارد شامل:
زمان کاربر روی پست
این که یک کاربر زمانی بیشتر از میانگین معمول را روی پست شما بگذراند به اینستاگرام یک سیگنال میدهد که پست شما از اهمیت بالایی برخوردار است. پستهای “پیدا کردن اشیای گمشده در تصویر” و پستهای آلبومی نمونهای از پست است که سعی در بالا بردن این مورد دارد.
تعداد لایکها
با این مورد هم همه آشنا هستند، هر چقدر نسبت لایک به بینندگان پست بالاتر باشد اهمیت آن برای اینستاگرام بیشتر میشود.
تعداد کامنتها
این مشارکت مردم است که به شبکههای اجتماعی معنی میدهد. پستی با کامنت زیاد، از دید اینستاگرام، پست جذابی است که تعامل بالایی دارد؛ پس این پست را به افراد بیشتری نشان میدهد تا مشارکت مردم را بیشتر جذب کند.
تعداد سیو
سیو پست یعنی به هر دلیلی قرار است یک بار دیگر آن را ببینیم. از دید اینستاگرام پستی که ارزش چند بار دیده شدن دارد پست مهمی است و میتواند برای دیگر کاربران جذاب باشد.
بازدید از پروفایل
این که پست شما به قدری خوب باشد که کاربر بعد از دیدن آن، برای پستهای بیشتر وارد پیجتان شود کاری واقعا هنرمندانه است و اینستاگرام با پیشنهاد شما به دیگران، به خوبی قدردان این هنرنمایی شما خواهد بود.
پست مناسب برای الگوریتم اینستاگرام
بسیاری از پیجها از تکنیکهای زیادی استفاده میکنند تا به الگوریتم ثابت کنند که محتوای خوبی تولید کرده اند. البته این کار هرگز جای محتوای باکیفیت را نمیگیرد. اما بهترین راه برای ساختن محتوای باکیفیت و مورد تایید الگوریتم چیست؟ کافیست موارد زیر را چک کنید:
لایک و کامنت
برای افزایش آمار لایکتان میتوانید از عکسهای انگیزشی یا ویدیوهای بامزه کوتاه در بین اسلایدهایتان استفاده کنید. برای افزایش کامنت هم از سوال و جواب، چالش برای کامنت و پر کردن جای خالی استفاده کنید. البته اگر پستتان جوری باشد که بتوانید نظر کاربر را بپرسید آمار کامنتتان بالاتر هم میرود.
سیو
چه پستهایی بیشتر سیو میشوند؟ ویدیوهای آموزشی و راهنماهای گام به گام. البته نگران نباشید، با اضافه کردن لیستهای کاربردی و نمودار یا اینفوگراف به اسلایدهایتان میتوانید سیو بیشتری از کاربران بگیرید.
ورودی به پیج
مطالب دقیق و کاربردی در پستهایتان داشته باشید تا کاربران برای دیدن بقیه پستها مشتاق باشند. از دعوت کردن آنها به دیدن بقیه پستها نترسید. این مورد یکی از فاکتورهای مهم اینستاگرام است.
قابلیت اشتراک
به اشتراک گذاشته شدن به طور مستقیم روی الگوریتم تاثیری ندارد اما میتواند تاثیرات غیرمستقیم بسیار مثبتی برایتان داشته باشد. افراد معمولا میمها و مطالب طنزی که با آنها همزاد پنداری میکنند را برای هم میفرستند. البته مطالب تخصصی همیشه بهترین مورد برای ارسال است اما اگر حوزه کاری پیجتان زیاد تخصصی نیست میتوانید از اخبار دست اول و مهم و همچنین از چالشهای جدید در محتوایتان استفاده کنید تا مخاطبان بیشتر مایل به اشتراک محتوایتان باشند.
فوت کوزه گری
اینستاگرام نحوه تعامل کاربران با شما را بر اساس درصد محاسبه میکند تا بتواند شما را با رقیبانتان مقایسه کند. این به معنی آن است که داشتن کاربر فیک زیاد که تعامل هم ندارند باعث کاهش اعتبار شما پیش اینستاگرام میشود. داشتن یک مشاور متخصص برای حذف فالوورهای فیک میتواند باعث رشد انفجاری پیج شما شود..
الگوریتم اینستاگرام برای استوریها
الگوریتم اینستاگرام در مورد استوریها شباهتهایی با نحوه انتخاب پست دارد اما نکته اصلی آن در تفاوتهای آنهاست. اینستاگرام به چند مورد در زمینه استوری واکنش زیادی نشان میدهد که در ادامه به آنها میپردازیم.
ریپلای به استوری
نرخ تعامل در استوری نشان دهنده جذاب بودن محتواست. الگوریتم یک هوش مصنوعی است. او جذابیت را از طریق تعاملها درک میکند. برای یک هوش مصنوعی چه چیزی بهتر از جواب دادن مستقیم کاربر میتواند نشان دهنده تعامل باشد؟
بازدید از پروفایل
این مورد در زمینه پستها هم مورد توجه الگوریتم است. در استوری این نقش کمتر اما نباید تصور کنید که میتوانید بیتفاوت از کنارش رد شوید. شما باید تمام تلاش خود را بکنید که تمام سیگنالهای مهم برای الگوریتم را بالا ببرید.
واکنش به استیکر
این مورد را در بیشتر استوریها میبینیم. استیکرها یکی از جذابترین فاکتورهای استوری هستند و علاوه بر کاربران، الگوریتم هم به آن واکنش مثبتی نشان میدهد. پس اگر امیدی به گرفتن تعامل با ریپلای ندارید، حداکثر تلاشتان را روی استیکر بگذارید.
موارد تاثیرگذار بر الگوریتم استوریهای اینستاگرام
اگر دقت کرده باشید در اطلاعات استوری خود دو گزینه با نامهای Reach و Impression دیده اید. Reach تعداد اکانتهایی است که استوری شما را دیدهاند و Impression تعداد دیده شدن های استوری شماست که همیشه بیشتر یا مساوی Reach است (چون شاید یک اکانت، استوری شما را بیش از یکبار ببیند). هرچقدر Impression شما از Reach بیشتر باشد همانقدر برای الگوریتم مهمتر خواهید بود.
یکی دیگر از نکاتی که بر الگوریتم استوریها تاثیر دارد نحوه پیمایش کاربر است. مثلا گزینه Back نشان دهنده تعداد دفعاتی است که کاربران در مسیر استوری به عقب برگشته اند. این مورد سیگنال مثبتی برای الگوریتم است اما در مقابل آن Next Story و Exit میتواند برایتان نمره منفی داشته باشد. همیشه حواستان به 2 مورد آخر باشد چون اگر تعداد آنها بالا باشد به معنی آن است که استوریهایتان جذابیت کافی ندارند و باید به فکر تغییر استراتژی باشید.
استوری مناسب برای الگوریتم اینستاگرام
یکی از خوبیهای الگوریتم استوری این است که لازم نیست کار عجیب یا سختی برای نشان دادن خودتان انجام دهید. با چند تکنیک ساده میتوانید کاری کنید که استوریهایتان در بین حجم عظیم استوریهای دیگران گم نشود و به انتهای صف نرود. چند مورد از این تکنیکها را در ادامه برایتان لیست کردهام تا راحتتر از پس الگوریتم بر بیایید.
از نظرسنجی استفاده کنید. این نظرسنجیها میتوانند از چند جهت باعث پیشرفتتان شوند.
میتوانید تستهای بامزه و فان طراحی کنید یا سوالات مرتبط با حوزه پیجتان را در باکس سوالات چهارگزینهای بنویسید.
اگر این موارد هم نشد یک موسیقی خوب به استوری اضافه کنید. زمانی که کاربر استوریتان را بلافاصله رد نمیکند هم برای الگوریتم اینستاگرام تعامل حساب میشود.
استوریهای قبل و بعد بسازید و با آنها نظرسنجی برگزار کنید. این کار هم پیمایش کاربران در استوریهایتان را افزایش میدهد و هم با جواب دادن آنها از بخش ریپلای یا واکنش به استیکر سیگنال مثبت میگیرید.
البته مهم است که ببینید بعد از انجام این کارها تعامل کاربران با شما بیشتر شده است یا نه؟ ببینید آیا Reach و Impression شما افزایش پیدا کرده است؟ Reply های بیشتری دریافت میکنید؟ و صد البته آمارهای استوریها را مقایسه کنید تا ببینید کدام استوریها بیشترین تعامل را میگیرند.
فوت کوزه گری
زمانبندی در اولویتهای استوری تاثیر زیادی دارد. داشتن زمانبندی دقیق شما را در ردیف استوریها جلو میاورد و از طرفی با این کار نرخ تعامل با کاربران را افزایش میدهد. همچنین مهم است که در زمانهایی که اکثر مخاطبانتان آنلاین هستند استوری منتشر کنید. اما آیا شما همیشه به تنهایی میتوانید زمانبندی استوریهایتان را منظم نگه دارید؟
الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور
“ اکسپلور اینستاگرام طراحی شده تا شما چیزهای جدیدی را کشف کنید. ما برای این کار پیجهایی که شما با آن تعامل دارید را بررسی میکنیم و به شما، پیجهای محبوب بقیه تعامل کنندگان آن پیج را در اکسپلور پیشنهاد میدهیم. “
پاراگراف بالا توضیحات رسمی اینستاگرام به صورت خلاصه شده در مورد اکسپلور بود. در ادامه این مطلب، اینستاگرام اشاره کرده که الگوریتم اکسپلور و صفحه اصلی تقریبا به یک شکل عمل میکنند. این یعنی تفاوتهایی (هر چند جزئی) باهم دارند که دانستن آنها میتواند برای شکست دادن رقیبانتان کلیدی باشد. در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم:
اطلاعات پست
در صفحه اصلی، این قسمت فقط به معنی تعداد تعاملها و موارد جزئی دیگر بود. در اکسپلور این مورد کمی تفاوت دارد. سرعت لایک و کامنت که در صفحه اصلی چندان مدنظر نبود در اکسپلور یک فاکتور حیاتی است. با داشتن یک زمانبندی دقیق میتوانید زمانی که بیشترین کاربرانتان آنلاین هستند پست ارسال کنید تا سرعت تعاملتان را حد امکان بالا ببرید.
سابقه فعالیت کاربر
پستهایی که کاربر قبلا با آنها تعامل کرده (لایک،کامنت یا سیو) تاثیر مستقیم روی اکسپلور او دارند. اینجاست که اهمیت جواب دادن به کامنتها کاملا معلوم میشود.
نوع فعالیت کاربر
اینکه کاربر به صورت کلی چه نوع پستی را میپسندد هم تاثیر زیادی روی اکسپلور دارد. زمینه کلی اکسپلور با این قسمت از الگوریتم ساخته میشود اما منظورمان این نیست که محتوای پراکنده تولید کنید. فراموش نکنید که بهترین بودن در یک زمینه بسیار عالیتر از متوسط بودن در همه زمینههاست.
اطلاعات پیج
این قسمت تعامل با کاربران در طول چند هفته اخیر را مورد بررسی قرار میدهد. پیام های دایرکت و جواب دادن به دایرکت ها میتواند باعث بهتر شدن پیجتان در این قسمت شود.
موارد تاثیرگذار بر الگوریتم اکسپلور اینستاگرام
الگوریتم اینستاگرام در اکسپلور بیشتر از علاقه های کاربران الگو میگیرد پس هم میتوانید علایق کاربران را هدف قرار دهید و هم الگوها را. برای هدف قرار دادن الگوهای اینستاگرام میتوانید در مورد پیج های هشتگ اطلاعات جمع آوری کنید. البته این روش کمی قدیمی است ول هنوز جواب میدهد. مورد بعدی که نسبت به هشتگ ها جدید تر است قابلیت جستجوی کلیدواژه است. استفاده از کلمات کلیدی در کپشن، شما وا وارد این کلیدواژه ها میکند و از طریق میتوانید سیگنال های مثبتی از الگوریتم بگیرید.
از طرفی هدف قرار دادن علایق کاربران کاری نسبتا ساده و البته تاثیرگذار است که میتوانید از خلاقیت شخصی خودتان هم در آن استفاده کنید. برای مثال بعضی پیج ها در اسلاید آخر پست هایشان، پست های مربوط یا شبیه به این پست را قرار میدهند. این کار نرخ بازدید از پروفایلتان را افزایش میدهد و آمار پست های قدیمیتان را هم بهبود میبخشد.
برای IGTV هم میتوانید یک پیش نمایش کوتاه و یک کاور جذاب آماده کنید تا نرخ کلیکتان افزایش پیدا کند و یک سیگنال مثبت برای پیجتان باشد.
فوت کوزه گری
در یک جمله، برای کسب رضایت اکسپلور در اینستاگرام، محتوای خوب تولید کنید، تعامل کنید و از ترند ها نهایت استفاده را بکنید. تنها یک نکته میماند که آن هم جذب مخاطب هدفمند است. روشی را میشناسید که به صورت تخصصی بتواند مخاطب علاقهمند به محتوای شما را برایتان جذب کند؟
الگوریتم اینستاگرام برای Reels
تفاوت الگوریتم ریلز با بقیه بیشتر در مورد موارد قانونی محتواست. البته موارد دیگری هم هست که به کاربران اجازه میدهد در زمان کم، پیشرفت زیادی داشته باشند. برای فعال کردن ریلز و آشنایی با این موارد مقاله ریلز اینستاگرام را مطالعه کنید.
محتوای کم کیفیت در ریلز به کاربران کمتری نمایش داده میشود پس قبل از استفاده از این آپشن حتما شرایط را برای رساندن کیفیت به حداکثر آماده کنید.
محتوای واترمارک دار دیگران را در ریلز خود استفاده نکنید. این مورد نقض قانون کپی رایت است و اینستاگرام روی این مورد حساسیت دارد.
اینستاگرام روی موارد سیاسی (شخص یا سازمان) به هر شکلی (تمسخر یا ایجاد شایعه) سختگیر است. داشتن این موارد، کارتان را برای رشد در زمینه ریلز بسیار سخت خواهد کرد.
نکات ترکیبی برای بهترین نتیجه
- ابزارهای جدید اینستاگرام مانند ریلز را استفاده کنید.
- با استیکرها حداکثر تعامل را از کاربر بگیرید.
- کپشن و کامنت های بحث برانگیز بنویسید. یکی از قدیمی ترین این کپشن ها برای هواداران مسی و رونالدو یا استقلال و پرسپولیس است. میتوانید از این روش در زمینه خودتان برای افزایش تعامل استفاده کنید.
- از مسابقه و چالش استفاده کنید. برای برنده ها جایزه در نظر بگیرید. مطمئن باشید سودی که از تعامل میگیرید بیشتر از هزینه تان خواهد بود.
- از تمام امکانات اینستاگرام استفاده کنید تا محتوای خودتان را در معرض دید قرار دهید. مثل استوری کردن پست هایتان یا معرفی یک Guide در یک پست.
- با آنالیز نتایج ببینید کدام روش ها برایتان جواب میدهد. فراموش نکنید که اگر محبوب کاربران باشید، برای الگوریتم هم محبوب خواهید بود.
- نقض قوانین اینستاگرام (محتوای قانون شکنی، زیان آور، نامتعارف، نقض کپی رایت و اسپم) میتواند برایتان دردسرساز شود.
- از اضافه کردن فالوور فیک به پیجتان خودداری کنید. در صورت داشتن داشتن سابقه در این کار، در حذف فالوور فیک تعلل نکنید.
فوت آخر
برای الگوریتم اینستاگرام موارد زیادی مهم است. نداشتن فالوور فیک، زمانبندی برای ارسال پست، داشتن کاربران علاقه مند به تعامل، افزایش بازدید پیج و … که در طول مقاله به آن اشاره شد. استفاده از ربات اینبو که بر طبق آپدیت های اینستاگرام طراحی و آپدیت میشود، زحمت این کارها را از دوش شما برمیدارد و به شما کمک میکند با خیال راحت به تولید محتوا و افزایش درآمد بپردازید.
سوالات متداول
✅ الگوریتم اینستاگرام برای پیج های شخصی، بیزنسی یا کریتور هیچ تفاوتی ندارد. حتی پیج های تایید شده (تیک آبی) هم با همین الگوریتم سنجیده میشوند.
✅ قبل از این که به فکر راهی برای دور زدن الگوریتم باشید بهتر است بدانید اینستاگرام با این مورد به شدت برخورد میکند. با روش هایی که در این مقاله گفتیم به جای دور زدن الگوریتم، از آن به عنوان سکوی پرتاب استفاده کنید.
✅ رسیدن به اکسپلور یک شبه اتفاق نمیافتد. برای این کار باید استمرار و نظم داشت و از ابزارهای درست استفاده کرد.
حرف آخر
در این مقاله تلاشمان را کردیم تا الگوریتم اینستاگرام را به صورت کامل برایتان پوشش دهیم. امیدواریم بعد از خواندن مقاله بتوانید رقیبانتان و روش هایشان برای سود بردن از الگوریتم را به خوبی تحلیل کنید. روش های نوشته شده در مقاله را هم امتحان کنید و یا اگر روش یا نکته ای دارید همین جا برایمان بنویسید. مقاله ما در این جا به پایان میرسد ولی ما تا موفقیت همراه شما هستیم، اگر سوالی داشتید همین جا در قسمت نظرات مطرح کنید تا شما را راهتمایی کنیم. با تشکر از همراهیتان!