هشتگ با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی یکی از کلمات پر استفاده و آشنا برای کاربران این شبکه ها تبدیل شده است. اما به احتمال زیاد نسبت به کاربردها و مزایای استفاده از آن اطلاعات دقیقی در دست نداشته باشیم.

هشتگ ها تنها در حکم یک کلمه نیستند و می توانند در آینده کسب و کار شما نقش بسزایی ایفا کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهند. به همین منظور و برای آشنایی بیشتر و دقیق تر با مفهوم هشتگ، و کاربردهای آن در این مقاله به بحث و بررسی در مورد آن خواهیم پرداخت.

هشتگ چیست؟

هشتگ، کلمه یا عبارتی است که در کنار Number Sign یا همان (#)  جای می گیرد. و آن را به منظور شناسایی کلمات کلیدی و یا ایجاد دسته بندی در متن ها در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می دهند.

در اصل کلمه یا عبارت قرار گرفته در کنار علامت # به یک متاتگ تبدیل شده و شما با کلیک کردن روی آن به سمت سایر محتواهای مرتبط با آن موضوع هدایت می شوید.

با این تفاسیر هنگامی که کاربری در پست های خود از یک هشتگ استفاده می نماید پست مورد نظر بلافاصله بوسیله شبکه اجتماعی فهرست بندی می شود و هر کسی می تواند با جست و جوی آن هشتگ، پست را یافته و مشاهده نماید.

شما با کلیک کردن روی یک هشتگ به صفحه ای که تمام پست های استفاده کرده از آن قرار دارند و به صورت یکجا قابل مشاهده هستند هدایت خواهید شد.

هشتگ چگونه بوجود آمده است؟

استفاده هشتگ، به زمانی بر می گردد که برایان کرنیگان (Brian Kernighan)  و دنیس ریچی (Dennis Ritchie) در سال 1998 هشتگ را در زبان نویسی C و برای کلمات کلیدی خاصی بکار بردند.

ولی استفاده از هشتگ، برای اولین بار در شبکه های اجتماعی به شخص دیگری به نام کریس مسینا (Chris Messina) که کارمند سابق کمپانی گوگل بود تعلق دارد در سال 2007 او هشتگ را در توییتر و برای لغت barcamp# استفاده کرد. بعد از آن در سال 2009 توییتر همه هشتگ های موجود در توییتر را تبدیل به یک لینک کرد.

چگونه باید از هشتگ استفاده کنیم؟

بکار بردن هشتگ، نیاز به انجام عمل خاصی ندارد و تنها باید عبارت یا لغت خاص مورد نظر خود را بدون زدن فاصله و نقطه در مقابل علامت # قرار بدهید. نگذاشتن فاصله در کلمه های انگلیسی مشکلی برای ناخوانا بودن متن ایجاد نمی کند ولی رعایت نکردن آن در نوشته های فارسی باعث به هم ریختگی ظاهر عبارات فارسی می گردد.

به همین جهت برای استفاده از هشتگ در نوشته های فارسی، میان کلمات از علامت Underline استفاده می گردد برای ایجاد این علامت باید کلید Shift و _ کلیلک نماییم.

هشتگ ها حساسیتی به حروف بزرگ و کوچک ندارند، به همین خاطر استفاده کردن از اعداد در آن ها ایجاد مشکل نخواهد کرد ولی استفاده از فاصله، نقطه و علائم نگارشی دیگری همچون @ باعث کار نکردن آن می شود.

موارد استفاده از هشتگ ها

در اکثر شبکه های اجتماعی به منظور دنبال کردن یک هدف خاص، و به عبارتی برای دسته بندی کردن پست ها از هشتگ ها استفاده می کنند. با این وجود، هر کدام از شبکه های اجتماعی با شیوه و قلق خاصی از آن استفاده می کنند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

توییتر (Twitter)

توییتر را می توان به نوعی بنیان گذار استفاده از هشتگ دانست؛ کاربران توییتر در اغلب پست های خود آن را بکار می برند. شما می توانید با رفتن به قسمت سمت چپ صفحه توییتر خود هشتگ، های محبوب را که امروزه بیشتر در میان کاربران مورد استفاده قرار می گیرند یا به اصطلاح ترند (Trend) شده اند را ببینید.

تلگرام (Telegram)

تلگرام نیز از هشتگ ها پشتیبانی می کند. ولی برخلاف توییتر و اینستاگرام، جست و جوی دقیقی برای آن تعبیه نشده است، ولی شما می توانید با کلیک روی هشتگ، پست های موجود در کانال ها و گروههایی که عضو آنها هستید و در آنها استفاده شده است را ببنید.

فیسبوک (Facebook)

با کلیک روی یک هشتگ، در شبکه اجتماعی فیسبوک، شما به صفحه ای سوق داده می شوید که در آن صفحه پست های عمومی که از این هشتگ در آنها استفاده شده را می توانید مشاهده نمایید.

اینستاگرام (Instagram)

در اینستاگرام زمانی هشتگ، بکار می روند که بخواهید سایر عکس های مشابه با موضوع عکس خود را ببینید. فقط با استفاده از هشتگ مرتبط در توضیح عکس خود، می توانید عکس خود را در کنار سایر تصاویر با همان هشتگ مشاهده کنید.

در صورتی که صفحه شخصی در اینستاگرام Private یعنی خصوصی باشد امکان مشاهده عکس های آن صفحه در صفحه مربوط به هشتگ، برای دیگران وجود نخواهد داشت.

به دلیل این که هشتگ‌ها به نوعی دسته بندی به شمار می‌روند، یک منبع خوب برای جذب فالوور هدفمند هستند. ربات‌ها این کار را به خوبی انجام می‌دهند. برای آشنایی با این کار مقاله بهترین ربات اینستاگرام را بخوانید.

گوگل پلاس (+ Google)

در شبکه اجتماعی گوگل پلاس هم همانند دیگر شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند ولی فقط با یک تفاوت عمده و آن اینکه اگر گوگل پلاس فکر کند که هشتگ خاصی به پست شما ربط دارد و در عین حال محبوب هم هست خودش آن را به پست شما اضافه می کند.

تامبلر (Tumblr)

زمانی که شما بخواهید در این شبکه اجتماعی پستی را به اشتراک بگذارید متوجه ایجاد ناحیه ای در پایین خواهید شد که از شما درخواست می کند که در آن Tag بگذارید. وقتی که شما شروع به تایپ کردن تگ ها کردید، تامبلر یک هشتگ، به صورت خودکار در مقابل آن قرار خواهد داد.

لینکدین (Linkedin)

این شبکه اجتماعی مدت ها بود که استفاده از هشتگ، را غیرفعال کرده بود، ولی در سال 2017  رابط کاربری جدیدی را ارائه کرد که اجازه استفاده از آن را دوباره در اختیار کاربران قرار می داد. در لینکدین از هشتگ های محبوب و ترند شده خبری نیست و صرفا با کلیلک کردن روی آن ها می توانید پست های مرتبط با آنها را ببینید.

پینترست (Pinterest)

باید برای استفاده از هشتگ در این شبکه اجتماعی به این نکته توجه کنید که هشتگ ها فقط در قسمت توضیحات قابلیت کلیک کردن دارند. به علاوه در این شبکه اجتماعی هشتگ ها را نمی توان جست و جو کرد. بنابراین در این شبکه اجتماعی باید به منظور پیدا کردن محتوای مورد نظر خود، کلمات کلیدی مرتبط را سرچ نمایید.

یوتیوب (You Tube)

از هشتگ ها در یوتیوب اغلب در قسمت نظرات و کامنت ها و در بخش توضیحات ویدیو استفاده می شود. در یوتیوب هنگام کلیلک روی یک هشتگ، به صفحه ویدیو وارد می شوید که هشتگ در عنوان آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

سایر شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی دیگری که هشتگ ها در آنها استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: Linkedin، GitHub، FriendFeed، Flicker، Net، Vine، Kichstarter، Tout.

هشتگ در اینستاگرام

همانگونه که قبلا اشاره کردیم کارکرد هشتگ ها در اینستاگرام در کنار هم قرار دادن تصاویر کاربران است. در صورتی که می خواهید پست های شما در یک صفحه قابل نمایش برای همه باشد صفحه خود را باید در حالت Public قرار دهید.

مقاله پیشنهادی : آموزش قفل كردن و باز کردن صفحه اينستاگرام

شما با کلیک کردن روی یک هشتگ در اینستاگرام  به صفحه ای وارد می شوید که دارای پنج قسمت است:

در این قسمت همه هشتگ های مرتبط با مورد جست و جو شده توسط شما به نمایش در می آیند که اگر دوست داشتید می توانید با کلیک کردن روی آنها پست هایی که آن را به کار برده اند را ببینید.

پست های پرطرفدار (Top Posts)

در این قسمت تعداد 9 پستی که در بالای صفحه قرار دارند پست هایی هستند که بیشتر از بقیه پست ها مورد توجه قرار گرفته اند. به این معنی که یا از سوی برندها و افراد شناخته شده اشتراک گذاری شده اند و یا از میزان لایک و کامنت و اشتراک گذاری مجدد بالایی برخوردار بوده اند. توجه داشته باشید که این قسمت بسته به میزان محبوبیتش هر چند دقیقه یا هر چند ساعت یک بار تغییر میکند.

پست های اخیر (Most Recent)

در این قسمت شما قادر خواهید بود همگی پست هایی را که این هشتگ در آنها به کار برده شده به ترتیب زمانی انتشار آنها مشاهده نمایید.

بخش استوری

در این بخش تمامی استوری هایی که با هشتگ مرتبط گذاشته شده اند دیده میشوند.

بخش فالو

توجه داشته باشید که در اینستاگرام میتوانید هر هشتگی را که دوست دارید فالو و یا دنبال کنید. اگر یک هشتگ را دنبال کنید در این صورت هر روز در صفحه Home خود پست هایی که در آن هشتگ منتشر میشوند را خواهید دید.

نحوه استفاده از هشتگ در اینستاگرام

این کار به سادگی امکان پذیر است به این ترتیب که هنگام مبادرت به ارسال پست خود در بخش توضیحات یا همان کپشن، می توانید هشتگ مدنظر خود را وارد نمایید. پس از اینکه علامت # را تایپ کردید و اولین حرف اینستاگرام را نوشتید به صورت اتوماتیک هشتگ های شروع شده با آن حرف به ترتیب محبوبیت برای شما به نمایش در می آیند و شما می توانید با زدن روی هشتگ مورد نظر خود آن را انتخاب نمایید.

در صورتی که کلمه مورد نظر شما در لیست نمایش داده شده نبود باید به تایپ کردن ادامه دهید تا اینستاگرام بتواند آن را برای شما پیدا کند. پیدا نشدن لغت مورد نظر شما به این معنی است که این هشتگ تا بحال ساخته نشده و شما نخستین فردی هستید که می خواهید آن را بکار ببرید. توجه داشته باشید که شما فقط می توانید در ازای هر پست حداکثر از 30 هشتگ استفاده کنید.

برای جست و جوی در اینستاگرام فقط باید روی علامت ذره بین در پایین صفحه کلیک کرده و بعد در کادر بالای صفحه به جست و جوی کلمه مورد نظر خود بپردازید. در صورتی که هشتگ از قبل وجود داشته باشد در یک لیست برای شما به نمایش در می آید که شما با کلیک بر روی آنها به سمت صفحه ای که عکس ها آن مورد را بکار برده اند هدایت می شوید.

دسته بندی هشتگ ها در اینستاگرام

هشتگ ها در اینستاگرام به دو دسته  Branded و Community تقسیم می شوند:

Branded Hashtags

حدود 70 درصد از هشتگ های اینستاگرام جزء این نوع محسوب می شوند. اغلب این نوع از هشتگ ها استفاده تجاری و بازاریابی دارند و مختص به شرکت و برند هستند و آنها را می توان شامل نام شرکت، محصولات و یا کمپین های تبلیغاتی دانست.

از مزیت های این آن می توان به داشتن قابلیت ارائه آمار دقیق اشاره کرد. به عنوان مثال شما به منظور بررسی وضعیت کمپین تبلیغاتی خود می توانید هشتگ مربوط به آن را سرچ کنید. از مزیت های دیگر آن ها این است که از طریق آن می توانید از فالوورهای خود بخواهید تا برای شما تولید محتوا انجام دهند.

برای مثال از آنها درخواست نمایید تا هنگام استفاده از محصول شما از آن فیلم یا عکس تهیه کرده و آن را با هشتگ اختصاصی شما اشتراک گذاری کنند. سپس شما چند مورد از این عکسها را انتخاب کرده و در صفحه خود اشتراک گذاری کنید.

Community Hashtags

این هشتگ ها جزء هشتگ های عمومی هستند و لزوما استفاده تبلیغاتی و بازاریابی ندارند. برای مثال مواردی مثل instafood#  یا picoftheda# از محبوبیت بالایی برخوردارند و اختصاصی شرکت یا برند خاصی نیستند.

هشتگ در تلگرام

کاربرد هشتگ ها در تلگرام هم بسیار رایج است. و شما می توانید از طریق آنها به تمام محتواهایی که در گروهها، کانال ها و چت های خصوصی تان اشتراک گذاری کرده اید دسترسی پیدا کنید. ولی به شرطی که در آن گروه ها و کانال ها عضویت داشته باشید.

به منظور جستجو کردن هشتگ مورد نظر خود فقط باید در بخش بالایی تلگرام بر روی علامت ذربین زده و بعد کلمه مدنظر خود را تایپ نمایید. در صورتی که جست و جوی شما دارای نتیجه ای باشد در همان صفحه برای شما نشان داده می شود و با کلیک روی هر یک از آنها امکان دیدن پستی را که از این هشتگ در آن استفاده کرده اید را خواهید داشت.

هشتگ در توییتر

در تویتتر امکان چت و صحبت برای کسانی که یکدیگر را فالو نمی کنند از طریق هشتگ ها وجود دارد. در توییتر نیز مانند بقیه شبکه های اجتماعی شما می توانید با جست و جوی یک مورد به صفحه ای که تمام پست های استفاده کرده از این هشتگ در آنجا به صورت یکجا قابل مشاهده هستند هدایت شوید. صفحه مورد نظر از قسمت های زیر تشکل شده است:

Top

این تب مخصوص پست هایی است که به لحاظ  داشتن لایک و کامنت و … زیاد، بیشتر مورد توجه سایرین قرار گرفته اند. و اکثرا شامل پست هایی می شود که از جانب افراد و برندهای معروف اشتراک گذاری شده اند.

Latest

این تب پست هایی را شامل می شود که اخیرا بوسیله همه افراد و مطابق با هشتگی که شما آن را سرچ کرده اید اشتراک گذاری شده اند.

People

در این تب فهرستی از برترین کاربرانی که این هشتگ را بکار برده اند برای شما پیشنهاد می دهد تا اگر تمایل داشتید آنها را فالو کنید.

Photos

در این تب تصاویری که با این هشتگ اشتراک گذاری شده اند به نمایش در می آیند.

Videos

این تب نیز شامل ویدیوهایی می شود که تگ مورد جست و جوی شما را بکار برده اند.

More

با انتخاب این تب لیستی برای شما نمایش داده می شود که متشکل از موارد گوناگونی مانند From people you  و follow و Near you است. با انتخاب هر کدام از این گزینه ها می توانید جست و جوی خود را محدود نمایید. هم چنین امکان ذخیره سازی نتیجه جست و جوی شما با زدن گزینه Save this search بوجود می آید که بعدا می توانید مجددا به آن دسترسی داشته باشید.

در قسمت سمت چپ نیز موارد ترند و محبوب وجود دارند که می توانید با مراجعه به آنها موضوعات داغ و روز دنیا را ببینید و آنها را در کمپین های تبلیغاتی خود بکار برده و یا اینکه در بحث های آنها شرکت نمایید. برای بکارگیری هشتگ ها هم فقط باید عبارت و هشتگ های مد نظر خود را در کادر بالای صفحه تایپ کنید. می توانید در صورت تمایل به پست خود عکس و ویدیو نیز بیافزایید.

روشهای جست و جوی هشتگ ها در توییتر:

روش اول: یک راه ساده برای جست و جو در توییتر این است که در قسمت بالای آن و درون کادری که به منظور جست و جو تعبیه شده است کلمه مد نظر خود را جست و جو نمایید.

روش دوم: در صورتی که خوستار لحاظ کردن جزییات بیشتری هستید می توانید با استفاده از قابلیت جست و جوی پیشرفته یا  Advanced Search این کار را انجام دهید. قسمت جست و جوی پیشرفته از طریق تب More قابل دسترسی است.

روش سوم: با وجود ابزاری تحت عنوان Hub Spots Social Inbox شما قادر خواهید بود تا کلمات مرتبط با کلمه های مدنظر خود را به آسانی بیابید.

روش چهارم: امکان دیگری که وجود دارد جست و جوی مستقیم یک هشتگ از طریق تایپ آن در بخش URL است.

هشتگ در لینکدین

برای بکارگیری در این شبکه اجتماعی باید روی گزینه Write an article زده و یا در صفحه اصلی لینکدین گزینه  Photo or update، Share an article را انتخاب نمایید و بعد از اینکه پست خود را قرار دادید هشتگ های مد نظرتان را در متن خود نوشته و آن را به اشتراک بگذارید.

به منظور جست و جوی هشتگ به سادگی می توانید آن را در کادر بالای صفحه وارد کرده و سرچ نمایید. همانگونه که قبلا اشاره شد چون این شبکه اجتماعی هنوز هشتگ را به رسمیت نشناخته به همین جهت استفاده از آن به سادگی بقیه شبکه های اجتماعی نیست.

هشتگ در گوگل پلاس

این شبکه اجتماعی نسبت به بقیه تا حدودی متفاوت است. هنگام جست و جوی کلمه خاصی از طرف شما گوگل پلاس با استفاده از الگوریتم های پیچیده آن را به صورت خودکار با موضوعات ترند شده مطابقت می دهد  و به عنوان پاسخ جست و جو ، آن ها را برای شما به نمایش در می آورد. برای استفاده از هشتگ در این پیام رسان صرفا باید هشتگ مد نظر خودتان را در توضیحات پست خود قرار دهید.

هشتگ در فیسبوک

نحوه عملکرد فیسبوک همانند توییتر و اینستاگرام است اما به این دلیل که بیشتر صفحات در فیسبوک به شکل شخصی و Private فعالیت دارند هشتگ های جست و جو شده، پست هایی را نمایش می دهند که بوسیله افراد و برندهای معروفی که دارای پروفایلهای عمومی هستند اشتراک گذاری شده اند. نتیجه جست و جو در فیسبوک ، هدایت شما به صفحه هایی با تب های زیر خواهد بود:

Top: دربرگیرنده پست هایی با بیشترین میزان لایک و کامنت.

Latest: نشانگر آخرین پست هایی که از هشتگ مربوطه استفاده کرده اند.

People: شامل افرادی که نامشان در ارتباط با هشتگ مورد جست و جوی شماست.

Photos: تصاویر عمومی استفاده کرده از هشتگ مورد نظر.

Videos: ویدیوهای عمومی استفاده کرده از هشتگ مورد نظر.

Shop: صفحه های فیسبوک با استفاده از قابلیت Shop می توانند به طور مستقیم محصولات خود را به کاربران این شبکه اجتماعی بفروشند و تب مورد نظر قادر است لیستی از فروشگاه هایی که از این هشتگ برای کالاهای خود بکار برده اند را برای شما به نمایش بگذارد.

Pages: کارکرد این تب نشان دادن صفحه هایی است که در پست های خود از هشتگ مورد جست و جوی شما استفاده کرده اند.

Places: مکان هایی را شامل می شود که هم نام با هشتگ مورد جست و جوی شما هستند.

Groups: نشان دادن گروههای مربوطه.

Apps: در برگیرنده اپلیکیشن هایی که با هشتگ جست و جو شده از طرف شما یکسان می باشند.

Events: شامل رویدادهای در ارتباط با هشتگ مورد نظر شما.

روش استفاده و نحوه جست و جوی هشتگ ها در فیسبوک همانند مواردی است که در بالا ذکر شد.

کاربرد هشتگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی

شاید بتوان مهم ترین استفاده از هشتگ ها را به بازاریابی شبکه های اجتماعی نسبت داد. هشتگ ها در شبکه های اجتماعی نقش کلمات کلیدی در موتورهای جست و جو را ایفا می کنند و در صورتی که به شکل صحیحی از آنها استفاده شود قادر خواهند بود همانند ابزاری برای شناخته شدن برند و حتی بهبود سئوی وب سایت شما عمل کنند.

هشتگ های برند

سعی کنید برای برند خود از یک کلمه خاص و منحصر به فرد استفاده نمایید. فقط باید توجه داشته باشید که هشتگ مورد استفاده شما باید مرتبط با کسب و کار شما باشد. برای اینکه افراد بیشتری با شما آشنا شوند فالوورهایتان را به استفاده از آن تشویق نمایید.

بکار بردن در کمپین های تبلیغاتی نیز می تواند موثر باشد. برای مثال از مخاطبانتان درخواست کنید تا با محصول شما عکس گرفته و آن را با شما اشتراک گذاری کنند و سپس یک جایزه برای پستی که تعداد لایک بالایی داشت اختصاص دهید.

هشتگ های ترند

هنگام استفاده افراد زیادی از یک هشتگ، آن را به اصطلاح ترند می نامند یعنی هشتگی که محبوب شده است. مدت دوام هشتگ های ترند مابین چند ساعت تا چند روز است بنابراین در صورت شناخت یک ترند مرتبط با کسب و کار شما سریعا برای استفاده از آن اقدام کنید. این عمل را اصطلاحا Hashtag Hijacking می نامند.

هشتگ های گفتگو

در صورتی که در یک شبکه اجتماعی دارای محبوبیت هستید می توانید از مخاطبان خود درخواست نمایید تا با استفاده از یک کلمه خاص درباره یک موضوع جالب و البته مرتبط تعامل کنند یا اینکه با انتشار یک پست خاص از مخاطبانتان در مورد آن نظرخواهی کنید و یا آنها را تشویق به شرکت در گفتگو با استفاده از یک هشتگ خاص نمایید.

هشتگ های مرتبط با متن

گاهی نیاز به بکارگیری هشتگ های مناسبتی و محبوب وجود ندارد و شما فقط باید از هشتگ، مرتبط با پست خود استفاده نمایید.

هشتگ های دعوت به یک اقدام یا به اصطلاح تعاملی

هدف از استفاده از این هشتگ، درگیر کردن مخاطبان به یک اقدام است. اغلب این موارد همراه با فعل بوده و متشکل از چند کلمه هستند. مثلا با اشتراک گذاری هشتگ، #کتاب-خوب-بخوان  در واقع مخاطبان را تشویق می کنید تا تصویر کتابهایی را که خوانده اند همراه با این هشتگ اشتراک گذاری کنند و این امر منتهی به آشنایی بیشتر آنها با برند شما می شود.

Rate this post