شبکه های اجتماعی یکی از راه های ارتباطی بین مشتری و کسب و کار شده است. اولین سوالی که به ذهنمان میرسد این است که آیا واقعا استفاده کردن از شبکه های اجتماعی در کسب و کار آنلاین درست است یا خیر؟

در این مقاله سعی داریم به سوالات ارزشمندی که قبل از این هرگز به آنها ارزشی داده نشده بپردازیم ، یعنی اینترنت!

پیدایش اینترنت و غلبه بر کسب و کار های سنتی

پیدایش اینترنت

پس از پیدایش و انقلاب اینترنت اکثر کسب و کار هایی مانند آمازون و دیجی کالا تصمیم گرفتند که از آن استفاده کنند.

این ایده که “کسب و کار های سنتی را به کسب و کار های آنلاین تبدیل کنیم” درسته که در اول راه ، با سختی های خیلی زیادی مواجهه شده بود ولی امروزه چون در دست هر فرد وسیله ای برای وصل شدن به اینترنت وجود دارد برای همین ، ایده “کسب و کار اینترنتی” خیلی جا افتاده است.

پس از پیدایش اینترنت ما شاهد کمرنگ شدن کسب و کار های سنتی و تحول کسب و کار های اینترنتی شدیم؛
دیگر هر کسی که خواهان ایجاد کسب و کار بود ابتدا سراغ ساخت وبسایت می رفت و نه مغازه و انباری و…

قلمرو وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی تا چندین سال بدون رقیب داشت جلو می رفت که سر و کله شبکه های اجتماعی پدیدار شد. (البته از لحاظ قدرت نمیتوان و نباید شبکه های اجتماعی را با سایت ها مقایسه کنیم ، زیرا شبکه های اجتماعی خودشان نیز وبسایت بودند.)

پیدایش و رواج شبکه های اجتماعی

پیدایش شبکه های اجتماعی و رواج یافتن آن

شبکه های اجتماعی خیلی ساده تر و جذابتر نسبت به وبسایت ها بودند زیرا برای درک آن مفاهیم ساده ای تعریف شده بود و هر کسی می توانست در عرض چند دقیقه حساب خود را ایجاد کند ؛ ولی همانطور که مطلعید ساخت و درک یک وبسایت خیلی پیچیده تر از این کار هاست و همچنین باید هم سر از طراحی وب و هم از سئو در بیاورید که این هم هنر خاصی می خواهد.

دلیل دیگری که اکثر مردم از کسب و کار ها استفاده کردند این بود که همه از شبکه های اجتماعی استفاده میکردند پس چرا من از آن استفاده نکنم؟ هر شخصی که توی فامیل یا دوستان و… میشناسی از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند پس من چرا استفاده نکنم؟

خلاصه پس از رواج یافتن شبکه های اجتماعی ، اکثر کسب و کار های اینترنتی این تحول را تبدیل به فرصتی کردند که بازدهی خیلی بیشتری نسبت به وبسایت ها داشت ( البته اگر همانند وبسایت ها و گوگل جدی گرفته شود:))

این هم تعریفی از پیدایش شبکه های اجتماعی؛ حالا بپردازیم به اهمیت استفاده کردن از شبکه های اجتماعی در کسب و کار های آنلاین!

اهمیت شبکه های اجتماعی در کسب و کار های اینترنتی

اهمیت شبکه های اجتماعی در کسب و کار های اینترنتی

1. شبکه های اجتماعی یک راه سریع برای شناخت مخاطب

قبلا وقتی می خواستیم کالایی معرفی کنیم بصورت صد در صدی تمام ایده های خود را روانه بازار میکردیم که این کار هم ، مزایا و معایب خاص خودش را داشت.

در زمان وبسایت ما باید حدث می زدیم که مشتریان ما از چه چیزی خوششان می آید ، و بعد شروع می کردیم به ایده پردازی ، ولی امروزه می توانیم با استفاده از شبکه های اجتماعی مشتریان خود را از نزدیک بشناسیم ، می توانیم بدانیم که مشتریان ما چه خواست و نیاز هایی دارند و…

برای مثال فرض کنیم شما یک شرکت دارید که به مردم جهت رفع نیاز های اولیه (مخصوصا غذا) خدمات و کالا ارائه می کنید ، اگر از شبکه های اجتماعی استفاده کنید می توانید بفهمید که مشتریان خودتان به چه غذا های محبوب جدید علاقه مند هستند تا شما سراغ آنها رفته و محصول جدید تولید کنید.

2. درخواست نظر از کاربران و یا مشتریان

اخیرا یک خبری در یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی دنیا پخش شد که نظر من رو خیلی جلب کرده بود ، یکی از صاحب های این شبکه های اجتماعی ، نظر سنجی بزرگی راه انداخته بود که می خواهید از این پس چگونه جلو برویم؟ یعنی دقیقا از کاربر می پرسید که دوست داری اینطوری باشه یا آنطوری؟

این یکی از بهترین زاویه دید هاست که شما می توانید به آن پی ببرید ، وقتی شما به یک شخصی خدمات میدهید به این معنی نیست که شما از او بهتر می دانید. شما نیز می توانید همانند این ایده از مشتریان خود نظر بخواهید.

3. گسترش مخاطب ها و یافتن مشتریان جدید

یکی از بهترین قابلیت های شبکه های اجتماعی این است که وقتی شما یک خبر یا یک محصولی را ارائه می دهید اگر کاربران از آن خوششان بیاید ، مشتریان شما آن محصول را به دوستان و آشنایان خود معرفی خواهند کرد ولی این کار در وبسایت ها یا فروشگاه های اینترنتی چندان ممکن نبود.

4. تولید محتوای سریعتر نسبت به سایت

تولید محتوای سریعتر نسبت به سایت

اگر شما تا به حال وبسایت داشته باشید می دانید که تولید محتوای وبسایت نسبت به تولید محتوای شبکه های اجتماعی خیلی سخت تر و فرایند آن طولانی تر می باشد.

دلیل اصلی آن نیز این است که شما در وبسایت با الگوریتم های گوگل و همچنین سایت های رقبا روبه رو هستید ولی در شبکه های اجتماعی با کاربر.

برای این که یک مطلب توی وبسایت بگذارید باید روز ها تحقیق کنید بعد سایت های رقبا رو تحلیل کنید و سپس یک مقاله چند هزار کلمه ای بنویسید ولی اگر بخواهید توی شبکه های اجتماعی یک محتوا تولید کنید میتوانید با چند ساعت وقت نیز این کار را انجام دهید.

5. افزایش ترافیک سایت

یکی از راه های افزایش ترافیک سایت استفاده از شبکه های اجتماعی است. همانطور که در مورد قبلی گفتیم شما می توانید مطالب وبسایت خود را به صورت قطعه قطعه در آورده و سپس در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

این کار بازدید وبسایت شما را بیش از پیش افزایش خواهد داد زیرا شما مشتریان خودتان را ترغیب میکنید که مطالب خودتان را بخوانند.

6. کاهش چشمگیر هزینه ها

کاهش هزینه تولید محتوا

همانطور که گفتیم ، شبکه های اجتماعی به صورت کاملا رایگان ارائه می شوند و اگر شما نیمی از تولید محتوای خود را بر روی شبکه های اجتماعی انجام دهید معنی آن این است که شما نیمی از هزینه های خود را بصورت کلی حذف کردید.

متعصب نباشید. شما نیز با رعایت این 6 مورد می توانید کسب و کار آنلاین خودتان را متحول کنید.