فهرست مطالب

به منظور کسب موفقیت در بازاریابی محتوا، بایستی نحوه پیدا کردن کاربر هدف خود را بدانیم و این گام نخست برای موفقیت در این عرصه است.

این موضوع که ارائه محتوای عالی و مناسب، به طور طبیعی خود باعث جذب مخاطب می شود صحت دارد. ولی با این همه تضمینی برای اینکه آن مخاطب، بهترین مخاطب برای برند شما باشد وجود ندارد. با توجه به این تفاسیر بازدیدکنندگان به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

کسانی که محتوای شما را به محصولتان مرتبط می سازند.

کسانی که محصول شما را بخاطر محتوایتان خریداری می کنند.

ارائه تعریف درست از اینکه چه کسانی مخاطبان واقعی شما محسوب می شوند، شما را در جهت تمرکز بر ایجاد یک محتوای عالی و مناسب راهنمایی خواهد کرد. با این کار شما به آسانی محتوایی را که اعتبار بخش صنعت و کسب و کار شما باشد را می توانید تولید نمایید. بنابراین دیگر نیازی به تولید محتوای جزئی صرفا برای محصول خودتان را نخواهید داشت.

سه دلیل عمده برای ضرورت تعریف مخاطب هدف

  1. به این اطمینان برسید که محتوایی درست را برای کاربرانی درست تولید می نمایید.
  2. رسیدن به درک بهتری ازنحوه تولید محتوایی که بتواند مزایای محصول یا خدمات شما را با نیازمندیهای خوانندگان این محتوا  متناسب و مرتبط سازد.
  3. افزایش تعامل و مکالمات که به لطف موارد بالا اتفاق می افتد.

چگونه می توانیم به درک بهتری از بازار هدف خود برسیم؟

پاسخ گویی به سوال فوق را با پرسیدن سوالاتی از خودتان شروع کنید.

چه مشکلاتی در محصول یا خدمت ارائه شده از طرف شرکت شما وجود دارد که باید رفع گردد؟

اگر از شروع فعالیت شما در کسب و کار خود مدت زمان زیادی می گذرد باید بدانید چه چیزی باعث ماندگاری محصول یا خدمت شما شده است. محتوای شما نیز باید مرتبط با این هدف باشد.

مشتریان کنونی شما چه کسانی هستند؟

اگر نمی دانید که چه کسانی محصول یا خدمت ارائه شده از طرف شما را می خرند، از مدیران و تیم های فروش خود بخواهید تا اطلاعات مربوطه را در اختیارتان قرار دهند. سعی کنید انواع مشتریان خود را دسته بندی کنید این کار هم یک امر ضروری محسوب می شود. به عنوان مثال، می توانید مشتریان خود را مبتنی بر موقعیت های مکانی، نیازمندیها و .. دسته بندی نمایید.

شناخت رقبا، رقیب من کیست؟

به احتمال زیاد شما نسبت به رقبای آشکار خود شناخت دارید. ولی با این حال با یک گشت و گذار و انجام تحقیقات سطحی در گوگل و وب سایتهای ارتباط محور بخصوص فیسبوک و توئیتر می توانید پی به وجود رقبای نوظهوری ببرید.

با وارد کردن دو یا سه کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار خود می توانید ببینید که چه کسب و کارهایی سر بیرون خواهند آورد. وارد صفحات درباره ما شده و شرح مشخصات موجود در وب سایت را مشاهده کنید. با استفاده از این طریق می توانید به شکلی سریع و آسان رقیبان خود را پیدا کنید.

چه چیزی موجب سر باز زدن مشتری از برند شما شده و او را به سمت رقیبانمان سوق می دهد؟

چه امتیازی دارید که رقیبانتان ندارند و چه کاری را می توانید بهتر از آنها به انجام برسانید.

با پیدا کردن جواب برای سوالات مطرح شده، قادر به درک بهتر موارد زیر خواهید شد:

  1. چرا محتوای تولیدی شما سزاوار محصول شماست؟
  2. قرار است خواننده محتوای تولیدی شما چه کسی باشد؟
  3. رقیب شما چه کار خاصی انجام می دهد و شما چگونه می توانید عملکرد بهتری داشته باشید؟
  4. چرا باید انتخاب مخاطبان، محتوا و محصول شما باشد و به سوی رقیبتان نروند؟

حال به تعریف مخاطب هدف می پردازیم:

پیش از اقدام به تولید محتوایی معقول ، تعریف مخاطب به شناخت مخاطب مورد نظر و هم چنین افرادی که مخاطب مناسبی نیستند  کمک خواهد کرد. ارائه یک تعریف ایده آل از مخاطب باید سه مورد زیر را به هم مرتبط سازد:

  • محصول یا خدمات شما
  • جمعیت شناختی (دموگرافیک) مخاطب اصلی شما
  • هدف محتوای تولیدی شما

تعریف مخاطب ساده پس از انجام تجزیه و تحلیل در خصوص مخاطبان بدین گونه ارائه می شود:

” وارد نمودن برند شما به منظور ایجاد محتوایی به جهت یاری رسانی و آگاه سازی برای اینکه بتوانند به شکل بهتری وارد عمل شوند.”

برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید مخاطب هدف خود را درک کنید. اما چگونه این کار را انجام دهید؟ گام نخست برای انجام این کار پیدا کردن هسته محتواست.

پیدا کردن هسته محتوا

هدفی که به منظور اجرای هسته محتوا دنبال می شود، درک تفاوت میان کاری که آن را به انجام می رسانید با چیزی که نیاز به بیان آن دارید، می باشد.

می توان یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابان تازه کار را، حرف زدن در مورد خود و محصولشان بجای صحبت در مورد چیزهایی که واقعا برای مشتریانش با اهمیت است، دانست. البته که باید در مورد خود و فواید محصولتان صحبت کنید ولی این موضوع در مورد همه مراجعین به سایت شما که به عناوین زیاد و متعددی علاقه مندند نمی تواند صادق باشد.

در اصل هسته محتوای شما چیزی مانند یک دایره است که در مرکز آن موضوع فعالیت شما و کاری که انجام می دهید قرار می گیرد و در اطراف آن (هسته محتوا) محتوای شما و چیزی که برای مخاطبانتان دارای اهمیت است وجود دارد.

روش های پیدا کردن مخاطب هدف

می توانید حتی قبل از شروع به توسعه محصول، آغاز به درک مخاطبان هدف خود نمایید. در ادامه با برخی از تاکتیک ها و ابزارهای قابل استفاده برای این کار آشنا می شویم:

1. ایجاد پرسونا یا شخصیت سازی برای خوانندگان محتوا

این کار را در یک جلسه برنامه ریزی اولیه ، با تعداد کمی از شخصیت های کاربری از نوع Lean UX شروع کنید که مختص راهنمایی و کمک برای حل مشکلات کاربران طراحی شده است. انجام این کار به شکل تیمی می تواند در فرایند شما تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.

شخصیت سازی یا (Persona)، در پی ثبت انگیزه ها و کنجکاوی های واقعی هستند که باعث توانمندسازی خوانندگان محتوای شما می شوند. با مشخص کردن آنها ، قادر خواهید بود در زمان نیاز ، مخاطبین هدف خود را به راحتی پیدا کنید.

شخصیت سازی مخاطب، نخستین گام برای در نظر گرفتن مخاطب در زمان نوشتن محتواست. زمانی که شما یک شخص حقیقی را در نظر آورده و تجسم کنید، بهتر می توانید محتوای مناسب او را بنویسید.

زمانی که شما این مدل از فرایند نوشتاری را در محتوای خود رعایت می کنید، خواننده به این احساس می رسد که شما دارید مستقیما با او سخن می گویید.

شخصیت سازی مخاطب مناسب، چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا را تحت پوشش خود قرار می دهد. قرار دادن جزئیات خاص برای هر یک از بعدها ضروری می نماید. در صورتی که امکانش فراهم باشد موارد زیر هم می تواند شامل این کار شود: جنسیت، علایق شخصی، زندگی خانوادگی، عنوان شغلی، موقعیت مکانی، درآمد، نیازمندی ها، نقاط ضعف و چالش ها.

1. خروجی های اصلی:

برای گسترش و توسعه پرسونای مخاطبین هدف خود ، برنامه ریزی داشته باشید تا زمان نوشتن بتوانید آنها را مجسم کنید. خیلی قدرتمند کردن آن ضرورتی ندارد این کار صرفا به عنوان ابزاری به منظور کمک رساندن به شما در جهت انجام تمرکز روی پیام رسانی درخور انجام می گیرد.

2. انجام نظر سنجی های منظم از کاربران

از تمام افرادی که اقدام به ایجاد حساب کاربری در سایت شما می کنند، درخواست کنید در نظر سنجی شما شرکت نمایند. این می تواند یک ابزار خوب برای کمک کردن به شما برای کاستن از آشفتگی در چیزی است که کاربرانتان در فکر آن هستند. با این کار می توانید آن بازخورد را تبدیل به درکی عمیق تر از مخاطبان هدفتان کنید.

یک نظر سنجی زمانی خوب خواهد بود که به شکل مناسبی از آن، دیدگاه و بازخورد کسب نمایید. در ادامه نکاتی برای بیشتر مفید واقع شدن نظرسنجی خواهیم آورد:

  • آگاه بودن نسبت به چیزی که قرار است از هر سوال بیرون بیاید.
  • کوتاه کردن سوالات، برای آسان شدن جواب دهی به آنها.
  • به فکر جایزه ای برای شرکت افراد در نظر سنجی باشید و با این کار میزان شرکت کنندگان در نظرسنجی را افزایش دهید. با اینکه برخی افراد صرفا برای گرفتن جایزه در نظرسنجی شرکت می کنند.

3. از تجزیه تحلیل های گوگل استفاده کنید.

اطلاعات و داده های زیادی در مورد مخاطب هدف شما در تجزیه تحلیل های گوگل وجود دارد. تنها باید راههای پیدا کردن آن را بلد باشید.

4. پیدا کردن مخاطب هدف در فیسبوک توسط فیسبوک اینسایتس (Facebook Insights)

فیسبوک، مجموعه قدرتمندی از آمار و اطلاعات هر کدام از مالکان صفحه های خود را پیدا کرده و به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد که تا هر زمان خواستید از آنها استفاده نمایید. شما می توانید با استفاده از این روش و قابلیت فیسبوک سریعا کاربران فعال خود را مشخص کرده و موضوعات مشترک میان آنها را تعیین نمایید.

 به صفحه فیسبوک رفته و روی تب Insights کلیک کنید و گزینه People را انتخاب نموده و تمام چیزهایی را که نیاز دارید مشاهده کنید.

مقاله پیشنهادی : آموزش استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام

5. پیدا کردن مخاطب هدف در توئیتر بوسیله اتصال به داشبورد فالوورهای توئیتر

در توئیتر نیز داشبوردی برای فالوورها ارائه شده که در صورت ثبت نام یک حساب تبلیغاتی (Account Twitter Ads) امکان دسترسی به آن را خواهید داشت.

با استفاده از این داشبورد می توانید به علاقه مندیهای فالوورهای خود پی ببرید. بخصوص در فهرست کردن موضوعات متداول و حساب های دیگر توئیتر که شما در آن ها دارای فالوورهای مشترکی هستید. اینها داده های قدرتمندی هستند که می توانند فراتر از جزئیات اولیه جمیت شناختی باشند.

6. اجرای نظرسنجی مخاطب سالانه

Michael Hyatt، وبلاگ نویس، همه ساله یک نظر سنجی برای خوانندگان خود برگزار می کند و از آنها در مورد آنچه که علاقه مند به انتشار آنها در وبلاگ هستند سوال می کند.

زمانی که نتایج نظر سنجی بررسی و جمع آوری شد، مایکل بینش خود را با خوانندگانش به اشتراک می گذارد. نظرسنجی روشی بسیار فعالانه به منظور درک مخاطب هدف تان خواهد بود.

7. تحت نظارت داشتن فعالیت اجتماعی خود

خوانندگان محتوای شما، بیش از همه در کدام شبکه های اجتماعی مطالب شما را اشتراک گذاری می کنند؟

این گونه ریزه کاری های اطلاعاتی، در واقع قادر است چیزهای زیادی در مورد آنچه که مخاطب شما علاقه مند است به شما بگوید و یا می خواهد در مورد آن بشنود، فاش نماید. با بررسی های انجام شده این نتیجه بدست آمده که لحن وعناوین پوشش داده شده در هر شبکه به شدت نسبت به هم متغیر بوده است. این تذکرات ساده، می تواند نشانه هایی را در مورد اینکه برای چه کسانی تولید محتوا می کنید را به شما ارائه داده و کمک می کند تا مخاطب هدف خود را بهتر بشناسید.

با استفاده از این فرایند می توانید به راحتی بر حساب های روزانه و یاداداشت برداری در این مورد که چه کسی دارای تعامل با محتوای شماست را مورد نظارت قرار دهید. از بیوی مخاطبان غافل نشوید این امر می تواند کمک زیادی درباره اینکه در حال نزدیک شدن و تعامل با چه کسی هستید را به شما بازگویی کند.

8. بهترین و بدترین محتوای خود را زیر نظر بگیرید

با نگاهی به برنامه Google Analytics ، می توانید به راحتی بهترین و بدترین پست ها برای هر هفته یا هر ماه را مشاهده نمایید.

یک گزارش ترافیکی در پایان ماه جمع آوری کنید که صرفا این کار را انجام بدهد. از هر دو قسمت کل اشتراک گذاری ها و آمار بازدید از صفحه، به عنوان روشی برای تعیین کردن میزان محبوبیت کلی وبلاگ استفاده نمایید. می توانید با استفاده از روش مقایسه محتوای خوب در مقابل محتوایی که عملکرد بدی داشته، به کسب بینش بهتری نسبت به آن چیزی که خوانندگان واقعا خواهان شنیدن در مورد آن هستند برسید.

9. بوسیله ایمیل های خودکار، بازخورد مخاطب را بیرون بکشید

وقتی که کاربران مشترک تبدیل به یکی از فهرست های ارسال ایمیل شما می گردند، به صورت اتوماتیک به صف ایمیل اضافه می شوند. حدود یک ماه بعد از اینکه در وبلاگ ثبت نام کردند، ایمیلی به طور خودکار برای آنها فرستاده می شود تا بفهمید که از محتوای شما لذت برده اند یا خیر.

هدف از ایجاد این ایمیل درخواست جواب است و اگر کاربر چیزی برای اشتراک گذاری ارائه کند، به ایجاد یک تعامل معنی دار منتهی می شود. هم چنین از تاکتیک فوق غالبا برای کاربران نرم افزار خود استفاده می نماییم.

از این طریق می توانید با درگیر کردن مخاطبان خود یک رابطه و کانال باز به منظور ایجاد تعامل و بازخورد بوجود آورید.

10. با فالوورهای شبکه های اجتماعی خود وارد تعامل شوید

فعال باشید و به هر نظر و پیامی که از سوی کاربرانتان دریافت می کنید پاسخ بدهید. هر تعاملی با مخاطبان می تواند فرصتی برای یادگیری بیشتر خصوصیات آنها باشد.

11. آنالیز فالوورهای رقبا

از برنامه Follwerwork، آنالیزگر توئیتر که توسط Moz.com ارائه شده استفاده کنید.

با استفاده از این آنالیزگر انجام کارهای زیر برای شما آسانتر می شود:

  • پیدا کردن بایوس توئیتر براساس کلمات کلیدی.
  • مقایسه میزان فالوورهایتان با حداکثر دو تا از رقیبانتان.
  • آنالیز افرادی که بوسیله هر اکانتی فالوشده و یا آنها را فالو کرده است.
  • امکان ردیابی فالوورها در هر پروفایل توئیتر.
  • تعیین متریک سطح یک اکانت، نحوه چیدمان فالوورها در هر پروفایل ارائه شده براساس تعداد توئیت ها، مدت زمان لایو پروفایل، فالوورها و محبوبیت و مقبولیت اجتماعی.

12. اطلاعات مشتریان خود را آنالیز کنید

احتمال اینکه مخاطبان محتوای فعلی شما (فالوورهای شبکه اجتماعی، خوانندگان وبلاگ، مشترکین ایمیل و …) همان کاربرانی که خریدار محصول یا خدمت شما هستند نباشند.

دلیل این امر می تواند به خاطر تولید محتوایی باشد که مخاطبان اشتباه را جذب کرده است. یا اینکه محصول یا خدمت ارائه شده توسط شما به نسبت محتوای فعلی شما، برای گروههای بیشتری از مردم مورد هدف قرار گرفته شده است.

13. استفاده از ابزارهای گوش دادن به رسانه های ارتباطی جمعی (Social Listening)

گوش دادن به رسانه های جمعی، به منظور درک آنچه که مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی درباره آن صحبت می کنند، امری ضروری است.

مزایای شناخت پرسونای مخاطبان هدف

اکنون با توجه به مطالبی که بیان شد باید از این دانسته ها برای تولید محتوای مناسب برای ارتباط گرفتن با مخاطب هدف خود استفاده نماییم.

شما از این طریق می توانید متناسب با نیازها، چالش ها و علایق مشتری محتوایی ارزشمند تولید نمایید. و مطابق با هر پرسونا از تکنیک های مختلف برای تولید محتوای خود استفاده کرده و توجه مخاطب خود را جلب نمایید.

پی بردن به این اطلاعات مانند اینکه مخاطبین هدف شما در کدام یک از شبکه های اجتماعی عضو هستند، چگونه اقدام به گردآوری اطلاعات خود می کنند، چه اندازه مطالعه دارند و سطح ارتباطات آنها به چه شکل است، به شما کمک می کند تا بهترین کانال های اشتراک گذاری محتوا را انتخاب کنید که همین خود عاملی برای بهتر دیده شدن است.

هنگامی که شما به این امر واقف باشید که چه محتوایی در کدام کانال ها و برای چه کسانی ارائه می کنید، بهترین فرصت به منظور برنامه ریزی تولید محتوا مشتریان راغب خود را فراهم آورده اید. تولید محتوا می تواند منتهی به کسب مشتریان بیشتری شود. به علاوه این اطلاعات به واحد فروش برای مشخص کردن استراتژی های مناسب با هر پرسونا می تواند کمک کننده باشد و باعث تسریع در این فرایند گردد.

چون که تیم بازاریابی و فروش ، بخش اعظمی از وقت و بودجه خود را به آن پرسونای مخاطب که دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به مخاطب هدف و در نتیجه مشتری است را اختصاص می دهد و با اتخاذ تکنیک هایی برای صرفه جویی در زمان و هزینه، سیاست های منسجم و متفاوتی را برای هر کدام از کانال ها به کار خواهند بست.

 شناخت مخاطب هدف در بازاریابی ، می تواند به عنوان یک راهنمای خوب به منظور بهبود محصولات یا خدمات  کسب و کار شما عمل کند. زیرا به شما این امکان را می دهد که بتوانید محصول یا خدمت خود را مبتنی بر نیازها و علایق مشتریان خود بهبود داده یا تغیر دهید. این تغییرات می توانند در استراتژی های اتخاذ شده در دیجیتال مارکتینگ همانند تولید محتوا و تبلیغات آنلاین، و یا در استراتژی های کلی بازاریابی مثل نحوه طراحی و تولید محصول مورد نظر ، کانال های توزیع، سیاست های قیمت گذاری، ارائه خدمات پس از فروش و غیره موثر واقع شوند.

بدین ترتیب با بهبود مستمر محصولات و خدمات ارائه شده توسط برند شما که متناسب با نیازمندیها و علایق مخاطبانتان است زمینه موجبات رضایتمندی بیش تر و وفاداری مشتریانتان را فراهم خواهد آورد.

 شناسایی مخاطب هدف، باعث ایجاد تعامل بیشتر و درک بهتر شما از منظر مشتری خواهد شد و به این موضوع تاکید می کند که مشتریان شما در واقع انسان هایی هستند با احساسات، علایق و نیازهای مختلف.

رسیدن به شناخت کامل از مخاطب هدف، به مثابه یک سرمایه گذاری ارزشمند و بلند مدت و ابزاری برای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کسب و کار شما خواهد بود.