آیا اینفلوئنسرها مالیات می دهند؟ پاسخ این سوال برای هر فردی که می خواهد اینفلوئنسر شود بسیار مهم و جالب خواهد بود ، در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم.

مقاله پیشنهادی : اینفلوئنسر اینستاگرام کیست؟

میزان در آمد اینفلوئنسرها از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی بویژه اینستاگرام یکی از موضوعات جذاب برای کاربران در این شبکه هاست. و بیشترین سوالی که احتمالا در ارتباط با این موضوع برای خیلی ها پیش بیاید این است که آیا درآمد آنها از این طریق شامل مالیات می شود و آیا آنها ملزم هستند تا بخشی از درآمد خود از طریق شبکه های اجتماعی تحت عنوان اینفلوئنسر را به مالیات اختصاص دهند؟ اینفلوئنسرهایی که از این طریق درآمدهای میلیونی کسب می کنند و البته با این نوع فعالیت خود به رونق گرفتن بسیاری از کسب و کارها هم کمک می کنند.

اکنون با وارد شدن سازمان امور مالیاتی و اعلام این موضوع که مقرر شده تا درآمد اینفلوئنسرها شامل مالیات شود و مقداری از درآمد آنها به عنوان مالیات کسر شود! این پرسش مهم پیش می آید که قرار است در قوانین از نقش و عملکرد و اصلا خود اصطلاح اینفلوئنسر چه تعریفی ارائه شود و محاسبه درآمد حاصل از تبلیغات اینستاگرامی آنها به چه شکل خواهد بود؟

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، محمد مسیحی در اظهارات خود در خصوص این موضوع بیان کرده است که : ” در بحث مربوط به شبکه های اجتماعی از لحاظ شمول مالیاتی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و افراد فعال در شبکه های اجتماعی با هر عنوانی همانند افراد فعال در فضای واقعی قطعا مشمول مالیات خواهند بود.

در چند سال اخیر به منظور رسیدگی به افراد فعال در شبکه های اجتماعی برنامه ای هم در دستور کار قرار گرفت که برای بخشی از این فعالیتها نیز مالیات مطالبه شد که بخش بزرگی از این مطالبات هم به نتیجه رسیده و حصول شد.

اکثر افراد فعال در این شبکه های اجتماعی دارای پرونده و کد مالیاتی هستند. با عنایت به توسعه روز افزون شبکه های اجتماعی و افزایش میزان فعالیت مردم در این شبکه ها که به درآمد زایی بالای چهره های مطرح در این شبکه ها که تحت عنوان اینفلوئنسر شناخته می شوند منجر شده، قطعا تمهیدات لازم برای بخش مذکور در آینده ای نه چندان دور صورت خواهد گرفت.”

هم چنین به نقل از یکی دیگر از مدیران ارشد فعال در سازمان مالیات که بیان کرده: “طبق بند لام ماده 139 قانون مالیات های مستقیم ، درآمد هنرمندان و سلبریتی ها بر مبنای مجوز فعالیت وزارت فرهنگ یا صدا و سیما به شکلی نیابتی معاف از مالیات است.”

البته این قانون مشروط به ارائه اسناد و مدارک است ولی چنانچه فعالیت سلبریتی ها فراتر از این محدوده و مجوز باشد، برای مثال محصولی را تبلیغ نمایند، در این صورت برای این گونه فعالیت ها، معافیتی برای آنها متصور نخواهد شد و سازمان مالیات اقدام به اخذ مالیات مربوطه خواهد کرد، حال این تبلیغات در فضای اینستاگرام صورت گیرد یا در هر فضای دیگری.

قوانین جدید برای اینفلوئنسرها

وضع مالیات برای هنرمندان و به دنبال معافیت اخیری که شامل فعالیت های هنری و فرهنگی این قشر شد بحث های داغی در میان کاربران برای واکنش به این امر شکل گرفت. برای بسیاری از فعالین شبکه های اجتماعی و افکار عمومی، فعالیت های گسترده سلبریتی ها و بازیگران در فضای مجازی و مشاهده تبلیغات مختلف در پیج های آنها، این سوال را مطرح ساخت که چرا بایستی این قشر با این میزان درآمد معاف از مالیات باشند؟ مضاف براین افراد دیگری تحت عنوان چهره های مطرح اینستاگرامی یا به اصطلاح اینفلوئنسرها در این شبکه ها بویژه اینستاگرام مشغول به فعالیت و تبلیغات محصولات و خدمات متنوع هستند که نه می توان آنها را جزء جامعه هنرمندان قرار داد و نه اینکه برای فعالیتهای آنها در این فضا چهارچوب مالیاتی خاصی تعریف شده است.

این سبک فعالیتها و کسب و کارها چون از ماهیت جدیدی برخوردار هستند قوانین مالیاتی مشخصی برای آنها تعریف نشده، ولی اکنون طبق اخبار رسیده از تصمیمات مسئولین مربوطه، برنامه ویژه ای برای این افراد و فعالیتهایشان در نظر گرفته شده است بدین معنی که قرار است از واژه اینفلوئنسر، تعریف مشخصی در قانون ارائه شود و مالیاتی برای فعالیتهای آنان مقرر گردد. براین اساس هنرمندان نیز بایستی برای پست های تبلیغاتی خود در اینستاگرام مالیات پرداخت نمایند.

حال سوال این است که درآمد اینفلوئنسرها و مبالغ مالیاتی آنها چگونه قرار است مورد محاسبه قرار گیرد؟ و اساسا سازمان امور مالیاتی برای تعیین اینفلوئنسر چه معیار و مولفه ای به کار خواهد برد؟

آیا ملاک مربوطه میزان تعرفه تبلیغات آنان است؟ آیا ضمانتی برای اعلام نادرست مبلغ درآمدی از سوی اینفلوئنسرها در نظر گرفته شده است؟ یا قرار است همانند بازیکنان فوتبال، پرداخت مالیات را سفارش دهندگان آگهی یا شرکت های تبلیغاتی عهده دار شوند؟

هم چنین همانگونه که در بالا ذکر شده، از سویی معاون سازمان مالیاتی کشور اظهار کرده که اکثریت فعالین پردرآمد فضای مجازی دارای پرونده و کد مالیاتی هستند. اما این در حالی بیان می شود که مالکان اصلی بسیاری از صفحات پر مخاطب اینستاگرامی با فالوورهای میلیونی و درآمدهای آنچنانی که از طریق تبلیغات در زمینه های مختلف آرایشی، بهداشتی، طنز و آشپزی و … کسب می شود، نامشخص است. عده ای از این اینفلوئنسرها هم با راه اندازی صفحات جداگانه، بیشتر تبلیغات های خود را به آن پیج ها انتقال داده اند. صفحاتی که مالک مشخصی نداشته ولی دارای بیشترین تعداد مخاطب و میزان بالایی درآمد هستند.

با این حال هنوز سازمان امور مالیاتی کشور مشخص نکرده که با استفاده از چه ابزار و سازوکاری قصد دارد مالکین و صاحبان اصلی پیج ها و صفحات مذکور را مشخص نماید و چگونه می خواهد افراد یاد شده را به منظور مطالبه مالیات فراخوانی کرده و عدالت مالیاتی برابری را اجرایی نماید.

از جانبی دیگر سازمان مالیاتی در صورتی که افراد مذکور فرار مالیاتی داشته باشند چگونه و با ابزاری می خواهد فعالان پردرآمد و اینفلوئنسرهای فعال در اینستاگرام را مجاب به پرداخت مالیات خود کند؟

طبق گفته معاون سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی، مبنا و اساس رسیدگی و تشخیص مالیات عملکرد سالیانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می گیرد. اما سوال این است که در ارتباط با اظهارنامه مالیاتی اینفلوئنسرها و افراد فعال پردرآمد در شبکه های اجتماعی بویژه اینستاگرام، چه سازوکاری برای نحوه انطباق خود اظهاری آنها با درآمد واقعی‌شان بکار گرفته می شود. چون که نه درآمد این افراد به طور دقیق مشخص است و نه نرخ تبلیغات انجام گرفته توسط آنها ثابت است.

با توجه به این پرسش های بی پاسخ، به نظر بعید می رسد که سازمان امور مالیاتی بتواند به سادگی میان همه اینفلوئنسرها، سلبریتی ها و افراد فعال پردرآمد در فضای مجازی کشور و سایر صنوف مالیات دهنده عدالت برقرار کند.

میزان درآمد اینفلوئنسرها و سلبریتی ها از تبلیغات در فضای مجازی

تبلیغات در پیج های مربوط به اینفلوئنسرها و سلبریتی ها نرخ ثابت و مشخصی ندارد. در این میان مولفه های زیادی دخیل در تعیین میزان نرخ مربوطه هستند که میزان مخاطبان و تعداد فالوورها از جمله فاکتورهای تعیین کننده در تعیین قیمت تبلیغات در پیج های اینفلوئنسر هاست. اما در رابطه با تبلیغات سلبریتی ها مسئله قدری متفاوت تر می شود. زیرا در صفحه مربوط به این افراد، برای برند هم هزینه در نظر گرفته می شود که این امر هزینه ای مضاف بر هزینه عمومی تبلیغات را شامل می شود و در نتیجه رقم کلی رقمی بالاتر از بقیه اینفلوئنسرها خواهد بود.

مقاله پیشنهادی : معروفترین اینفلوئنسر های ایرانی و میزان درآمد آنها

برای دست یابی به مبلغ تبلیغاتی برخی از صفحات اینفلوئنسرها بعضا به افرادی فرعی که اکثرا خودشان را به عنوان مسئول تبلیغاتی این افراد معرفی می نمایند باید مراجعه نمود. برای مثال اینفلوئنسرهایی که با میزان 500 هزار فالوور، برای قرار دادن تبلیغی در قالب استوری 24 ساعته در پیج خود، مبلغی حدود 2 الی 3 میلیون تومان درخواست می نمایند حال اگر این تبلیغات درخواست شده در زمینه کاری اینفلوئنسر بوده باشد به طبع قیمت ها بیشتر هم خواهد شد.

طبق همین مثال بالا اگر فرد اینفلوئنسر مورد نظر جزء سلبریتی ها هم باشد و حدود 500 هزار دنبال کننده هم داشته باشد مبلغ در خواستی او برای یک تبلیغ 24 ساعته در استوری مابین 5 الی 7 میلیون تومان خواهد بود که این هم بسته به شخص مورد نظر متغیر است.

حال اینفلوئنسر دیگری با حدود یک و نیم میلیون نفر مخاطب، نرخ تبلیغاتی اش را اینگونه بیان می کند : استوری 24 ساعته حدود 3.5 میلیون تومان، استوری در لوکیشن شما 5.5 تا 6.5 میلیون تومان، یک کلیپ تبلیغاتی با ایده پردازی خود اینفلوئنسر چیزی مابین 30 تا 40 میلیون تومان. حال با یک حساب سرانگشتی اگر این فرد به طور متوسط هر روز دو استوری و هر هفته تنها یک کلیپ تبلیغاتی منتشر نماید به طور میانگین مبلغی حدود 400 میلیون تومان ماهیانه کسب خواهد کرد که با این حساب درآمد حاصل از این طریق می تواند در طول سال به حدود 5 میلیارد تومان هم برسد.

اینفلوئنسرها و سلبریتی های بسیار زیادی در زمینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی فعال هستند. که البته به میزان بسیار بیشتری از این افراد نیز، صفحات و پیج های مجهول‌الهویه ای وجود دارند که تعداد مخاطبان میلیونی داشته و گردش مالی آنها رقم بسیار بالایی است. بنابراین می توان گفت سازمان امور مالیاتی گزینه مناسبی را به منظور مطالبه مالیات در نظر گرفته البته به شرطی که بتواند سازوکار لازم برای اجرایی کردن این برنامه و تصمیم را بیاید.